لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

واعظی: روحانی در انتخاب رئیس مجلس زد و بند نمی‌کند


لاریجانی، روحانی، عارف
لاریجانی، روحانی، عارف

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، در پاسخ به پرسشی در مورد «جبران کناره‌گیری عارف از رقابت‌های انتخاباتی از سوی حسن روحانی و انتخاب او به عنوان رئیس مجلس» گفته است دولت قصد ندارد در انتخابات رئیس مجلس مداخله کند.

او تاکید کرده این موضوع باید «با تفاهم» حل شود.

پیش از این معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ایران نیز گفته بود که دولت روحانی دخالتی در تعیین رئیس و هیئت رییسه مجلس دهم نخواهد کرد.

آقای واظی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، ۲۴ اردیبهشت ماه، گفته است دولت احساس می‌کند مجلس دهم «در راستای رایی است که مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ دادند». اشاره این عضو کابینه دولت، به انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲ است. در آن زمان محمدرضا عارف، معاون محمد خاتمی در دوره دوم ریاست‌جمهوری او، از نامزدی به سود حسن روحانی کناره‌گیری کرد. محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به حمایت از روحانی پرداختند. حسن روحانی در نهایت با به دست آوردن اکثریت قاطع آرا پیروز شد.

عارف در صدر فهرست سی‌نفره موسوم به «لیست امید» از تهران قرار داشت و بیشترین آرای پایتخت را نیز به خود اختصاص داد.

وزیر ارتباطات ایران به ایسنا گفته است «بنای جدی دولت این است که به این امر (انتخاب هیئت رئیسه مجلس) مداخله نکند، چرا که اعتقاد ما بر این است که انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس از جمله حقوق نمایندگان مجلس است و نباید از بیرون مجلس هیچ‌گونه دخالتی در این امر شود.»

او در عین حال تاکید کرده است «در این موضوع باید فردی که رای بیشتری کسب می‌کند به ریاست برسد و این بحث باید با تفاهم برطرف شود».

واعظی گفته است روحانی «به هیچ وجه اهل معامله و زد و بند نبوده و در‌ آینده نیز نخواهند بود» و افزوده او «به همان عهد و پیمانی که با مردم بسته وفادار و متعهد است».

محمدرضا عارف، خود، ۲۳ اردیبهشت ماه گفته بود «بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به دنبال تغییر در مجلس بودند» عمل خواهد کرد.

نماینده منتخب تهران بدون آنکه جزئیاتی را مطرح کند، گفته است «عده‌ای به دنبال بر هم زدن انسجام اصلاح‌طلبان هستند و باید مراقب بود در موضع گیری‌ها بهانه به دست فرصت‌طلبان ندهیم».

علی لاریجانی در حال حاضر ریاست مجلس نهم را بر عهده دارد. او به مجلس دهم نیز راه یافته‌است.

روز شنبه گذشته نخستین گردهمایی منتخبان دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در همان روز جلسات و گردهمایی‌های دیگری نیز با محوریت «اصلاح‌طلبان» و «اصول‌گرایان» برگزار شد. [بیشتر بخوانید]

یک روز بعد روزنامه وقایع اتفاقیه به نقل از محمدرضا عارف گفته بود «باتوجه به فضایی که اکنون در آن قرار داریم، به نظرم باید صبر کنیم و در صحن علنی مجلس به رقابت با یکدیگر (علی لاریجانی) بپردازیم.»

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس ایران می‌گوید مجلس نهم تا هفتم خرداد برقرار است و پس از آن مجلس دهم تشکیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG