لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

شمار کشته‌شدگان تنش‌های ونزوئلا به شش نفر رسید


یکی از مخالفان دولت در کاراکاس، پایتخت
یکی از مخالفان دولت در کاراکاس، پایتخت
در ادامه اعتراض‌ها علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و در پی درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی و هواداران دولت، یکی از طرفداران مادورو پنج‌شنبه با شلیک گلوله کشته شد و شمار کشته‌شدگان تنش‌ها به شش نفر رسید.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت «گلوله یک فاشیست» الکسیز مارتینز، برادر یکی از اعضای حزب سوسیالیست را در شهر بارکیسیمه‌تو کشت.

خبرگزاری رویترز از قول یک روزنامه‌نگار محلی گفته است مارتینز در حال گذر از میانه معترضان دولت مادورو با شلیک گلوله‌ای به قفسه سینه‌اش جان خود را از دست داد.

معترضان دولت مادورو که عمدتا دانشجویان هستند طی روزهای گذشته دست به تظاهرات و راه‌پیمایی‌هایی در نقاط مختلف کشور زده‌اند که به گفته رسانه‌ها به بزرگ‌ترین چالش سیاسی نیکلاس مادورو از زمان قدرت گرفتن در پی مرگ هوگو چاوز، تبدیل شده است.

معترضان و گروهی از مخالفان سیاسی مادورو خواسته‌اند تا او از مقام خود کناره‌گیری کند.

طی هفته گذشته گروهی نیز در این اعتراض‌ها زخمی و بازداشت شده‌اند.

در میان کشته‌شدگان هم هواداران مادورو وجود دارند و هم معترضان.

ونزوئلا صاحب بزرگ‌ترین ذخایر نفتی در جهان است اما تورم در آن کشور از مرز ۵۰ درصد می‌گذرد و مخالفان دولت علاوه بر وضعیت اقتصادی به وضعیت اجتماعی، ناامنی و نیز برخی تلاش‌ها برای اعمال محدودیت‌های سیاسی معترض هستند.

ونزوئلا یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان از نظر آمار جرم و جنایت است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بدترین تنش‌های روز پنج‌شنبه در ایالت‌های غربی تاچیرا و مریدا رخ داده است.

رویترز می‌گوید در مرکز تاچیرا، شهر سن کریستوبال، گروهی از مردم از ترس از خانه‌های خود بیرون نیامده‌اند و گروهی نیز آن را «منطقه جنگی» نامیده‌اند.

در حالی‌که دانشجویان و پلیس پشت موانعی که ایجاد کرده‌اند با یکدیگر درگیر شده‌اند، بسیاری از مغازه‌ها و مکان‌های تجاری به حال تعطیل درآمده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته اجازه نمی‌دهد رقبایش «تاچیرا را به بن‌غازی تبدیل کنند».

همسر لئوپولد لوپز، از رهبران سرشناس معترضان که خود را در اختیار پلیس گذاشته و در بازداشت به سر می‌برد نیز از مخالفان خواسته است «تسلیم نشوند».

خبرگزاری رویترز در عین حال می‌گوید به‌دلیل آنکه رسانه‌های کشور از بازتاب زنده اعتراضات سرباز زده‌اند، شهروندان به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.
XS
SM
MD
LG