لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

ونزوئلا سه تن از مسئولان کنسولگری آمریکا را اخراج کرد


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا واشینگتن را متهم به تلاش‌ها علیه دولت خود کرده است
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا واشینگتن را متهم به تلاش‌ها علیه دولت خود کرده است
دولت ونزوئلا اعلام کرد که برای سه نفر از مسئولان کنسولگری آمریکا در آن کشور حکم اخراج صادر کرده است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور، این تصمیم را در جریان سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی آن کشور، روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن ماه، پخش شد، اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مادورو، ایالات متحده را متهم کرده است که با معترضان علیه دولت سوسیالیست او همکاری می‌کند. به گزارش همین خبرگزاری دولت آمریکا اتهام تضیف دولت ونزوئلا را رد کرده است.

مادورو گفته است این سه مسئول کنسولگری با دانشجویان معترض تماس داشته‌اند.

نام این سه نفر اعلام نشده است. در بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا نیز واشینگتن به «ترغیب اقداماتی برای بی‌ثبات کردن این کشور و مشروعیت دادن به این تلاش‌ها» متهم شده است.

بیانیه و سخنان رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده نگرانی خود را از رخدادها در آن کشور اعلام کرد.

در بیاینه روز ۲۶ بهمن‌ماه وزارت خارجه آمریکا آمده است «ما عمیقا نگران اوج گرفتن تنش‌ها، خشونت‌های پیش‌آمده در جریان تظاهرات ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) و نیز در مورد حکم بازداشت لئوپولد لوپز از رهبران مخالف هستیم».

وزارت خارجه آمریکا در عین حال خواسته است تا در مورد کسانی که باعث کشته شدن معترضان در جریان اعتراضات اخیر در آن کشور شده‌اند، تحقیقات و مسببان محاکمه شوند.

حزب «خواست همگانی» آقای لوپز، دولت ونزوئلا را مسئول خشونت‌ها در آن کشور عنوان کرده است.

دولت ونزوئلا نیز از سوی دیگر برای این چهره معترض حکم بازداشت صادر و او را متهم به دست داشتن در اوج‌گیری تنش‌ها و خشونت‌ها کرده است.

روز ۲۳ بهمن ماه در پی گسترده شدن تظاهرات پراکنده‌ای که پیشتر در ونزوئلا به راه افتاده بود، دست کم سه نفر جان خود را از دست دادند. دو قربانی از دانشجویان معترض و یک نفر نیز از هواداران دولت بوده است.

بنا بر اعلام دولت آن کشور قربانیان با شلیک گلوله جان خود را از دست داده‌اند.

خبرنگاران رویترز یکی از کسانی که به او شلیک شده بود را دیده بودند در حالی‌که جراحت «به سرش وارد شده بود».

لوپز از معترضان خواسته است روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، دست به تظاهرات بزنند. به گزارش خبرگزاری‌ها او همچنین گفته است «چیزی برای پنهان کردن ندارد» و «اگر تصمیم گرفته‌اند تا مرا غیرقانونی زندانی کنند، من آنجا خواهم بود».

لئوپولد لوپز از نیکلاس مادورو خواسته است تا از مقام خود کناره‌گیری کند. با این همه هنریک کاپریلس، از دیگر چهره‌های سرشناس مخالف دولت، در پایان هفته گذشته گفته بود شرایط سیاسی برای ترک قدرت از سوی مادورو مناسب نیست.

رسانه‌های بین‌المللی اعتراضات اخیر به دولت مادورو، جانشین هوگو چاوز، را گسترده‌ترین و جدی‌ترین از زمان روی کار آمدن او می‌دانند.
XS
SM
MD
LG