لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

آمریکا معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به اتهام «قاچاق مواد مخدر» تحریم کرد


در این تصویر العیسمی در کنار مادورو در ۳۱ ژانویه سال جاری دیده می‌شود
در این تصویر العیسمی در کنار مادورو در ۳۱ ژانویه سال جاری دیده می‌شود

دولت ایالات متحده معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا را به اتهام «ایفای نقشی مهم در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر» تحریم کرده‌است. این مقام، بلندپایه‌ترین مقام دولت کاراکاس است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

البته تحقیقات در مورد فعالیت‌های طارق العیسمی، معاون نیکلاس مادورو، طی سال‌های گذشته در جریان بوده‌است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در کنار او، تحریم‌هایی را هم علیه سامارک لوپز، یک بازرگان بانفوذ ونزوئلایی اعمال کرده‌است. او متهم است که در فعالیت‌ها و اقدامات العیسمی و پول‌شویی، با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌ها در کشورهای مختلف، نقش اصلی را ایفا کرده‌است.

این تحریم‌ها، ۱۳ شرکت متعلق یا تحت کنترل لوپز، از جمله پنج شرکت در ایالت فلوریدا، را هدف قرار می‌دهند.

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا یا دولت آن کشور هنوز واکنشی به این تحریم‌ها نشان نداده، اما لوپز با انتشار بیانیه‌ای گفته این اقدام «اهداف سیاسی» دارد. هنوز مشخص نیست آیا این دو با اتهام‌های جنایی نیز روبه‌رو شده‌اند یا نه.

تحریم‌های تازه چند هفته پس از آن اجرا می‌شود که شماری از قانون‌گذاران آمریکا از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، خواستار برخورد با دولت آقای مادورو و انجام «تحقیقاتی دقیق» در مورد معاون او و اعمال تحریم‌های فوری علیه مقام‌های کاراکاس، به دلیل فعالیت‌هایی مانند فساد و نقض حقوق بشر، شده‌اند.

طارق العیسمی ۴۲ ساله، در عین حال هدف تحقیقاتی بوده که به دوره هدایت وزارت کشور ونزوئلا باز می‌گردد. در آن زمان مقام‌های آمریکایی مظنون بودند که ده‌ها گذرنامه جعلی ونزوئلا به دست افرادی در خاورمیانه، از جمله عوامل احتمالی حزب‌الله لبنان، رسیده‌است.

در فروردین ۱۳۹۰ روزنامه واشینگتن‌پست مقاله‌ای به قلم «راجر نوريه‌گا» سفير پیشین آمريکا در سازمان همکاری کشورهای قاره آمريکا، منتشر کرده بود که هوگو چاوز -رئیس‌جمهوری درگذشته ونزوئلا- «به پيشنهاد حکومت ايران و به شکل پنهانی، با رهبران ارشد گروه حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در يک مقر نظامی در جنوب شهر کاراکاس ديدار کرده است».

مهم‌ترین قاچاقچی ونزوئلایی که تا کنون تحت محاکمه قرار گرفته، به نام ولید ماکلد، نیز اعتراف کرده است که از طریق برادر العیسمی، برای مقام‌های دولت رشوه فرستاده تا چشم بر قاچاق کوکائین ببندند.

بر اساس گفته‌های راجر نوریه‌گا، یک مقام ارشد هیئت دیپلماتیک ونزوئلا در دمشق نیز با وليد ماکلد در ارتباط بوده است؛ فری به نام نصرالدين عاتف، که لبنانی‌الاصل است و به گفته واشینگتن‌پست، گرداننده شبکه‌هایی در گروه حزب‌الله است که بخشی از آنها در کار قاچاق مواد مخدر هستند.

دولت آمریکا تا کنون در موراد مختلفی دست به تحریم مقام‌های دولت ونزوئلا زده است. از جمله پس از درگذشت هوگو چاوز و روی کار آمدن مادورو، در اسفند ۱۳۹۳ که کاراکاس متهم به ایجاد تهدید برای امنیت ایالات متحده شده بود. در واکنش به تحریم‌ها، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، واشینگتن را متهم کرده است که «به‌دنبال سرنگونی» دولت او است.

طی ماه‌های گذشته هزاران تا صدها هزار نفر از شهروندان ونزوئلا، با افزایش بحران اقتصادی و سیاسی در آن کشور، دست به تظاهرات علیه دولت زده‌اند. عمده این تظاهرات به درگیری‌هایی انجامیده که پلیس نیز در آن شرکت داشته‌است. تظاهراتی نیز در حمایت از دولت برگزار شده‌است. اکثریت کرسی‌های مجمع ملی ونزوئلا در اختیار مخالفان دولت مادورو است.

XS
SM
MD
LG