لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

بارش برف و باران در ایران ادامه دارد؛ هشدار در مورد وقوع «سیلاب»


مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران از ادامه باراش باران و برف، «احتمال آب‌گرفتگی» و «سیلابی‌شدن رودخانه‌ها» طی ساعت‌های آینده در روز سه‌شنبه و چهارشنبه در نقاط مختلف ایران خبر داده است.

احمد وظیفه، این مقام سازمان هواشناسی ایران، به خبرگزاری دولتی این کشور گفته است از روز دوشنبه و طی ۴۸ ساعت، بارش برف و «اختلال تردد» در استان‌های لرستان، نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و شمال کرمان و بارش باران در استانهای بوشهر، جنوب فارس و جنوب کرمان ادامه خواهد داشت.

او هشدار داده است که این موضوع می‌تواند به به سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها بیانجامد و در برخی نقاط و معابر به آب‌گرفتگی بیانجامد.

آقای وظیفه می‌گوید از روز ۱۵ بهمن‌ماه استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان شاهد بارش باران و استان سیستان و بلوچستان نیز با بارش برف و باران روبه‌رو خواهند بود.

یک پژوهشگر هواشناسی نیز به همین خبرگزاری گفته است «درحالی که بارش برف در نوار شمالی ادامه دارد، از سمت غرب و جنوب غرب، بارش برف و در مناطق گرمسیری بارش باران شروع شده است که طی بیست و چهار ساعت آینده (سه‌شنبه) تقریبا سراسر کشور، بجز مناطقی از شمال شرق را فرا می گیرد».

تازه‌ترین پیش‌بینی‌های هواشناسی در حالی‌ست که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، دستور تامین نیازهای استان‌های شمالی ایران را که در پی بارش برف در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند، داده است.

از سوی دیگر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز دستور اعزام نیرو برای «امدادرسانی به استان‌های گیلان و مازندران» صادر کرده است.

همزمان مدارس برخی از شرهای استان‌های ایران نیز تعطیل شده‌اند.

بنا بر آنچه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفته است همه مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی مناطق ۱۹گانه تهران روز سه شنبه، به علت ادامه بارش برف و یخ‌زدگی معابر تعطیل است. مدارس دوره اول متوسطه، مناطق یک تا ۵ شهر تهران و مدارس متوسطه دور دو مناطق یک و بخش مرکزی منطقه ۸ نیز روز سه شنبه تعطیل خواهند بود.

علاوه بر این مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان گیلان نیز روز سه‌شنبه برای چهارمین روز متوالی تعطیل خواهند بود.

کارشناسان سازمان هواشناسی ایران از ورود سامانه جدید جوی از روز دوشنبه خبر داده‌اند. بنا بر پیش‌بینی‌ها این سامانه بر بارش‌ها خواهد افزود.

روز دوشنبه برخی از استان‌های ایران به‌دلیل بارش برف و باران با مشکلاتی روبه‌رو بودند، که اختلال سیستم برق‌رسانی یا مشکلات ترددی از جمله آنها بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دبیر مجمع نمایندگان استان مازندران روز گذشته گفته بود: «روستاهای غرب استان مازندران و بسیاری از شهرها در این منطقه با مشکل قطع آب و برق مواجهند و در وضعیت بحرانی به سر می‌برند.»

در تهران نیز شرکت ملی گاز از شکسته شدن روکورد مصرف گاز به‌دلیل کاهش دما خبر داده است. این شرکت هشدار داده است که در صورت صرفه‌جویی نکردن در مصرف گاز احتمال قطع گاز استان‌های شمالی وجود دارد.
XS
SM
MD
LG