لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

کاخ سفید: آژانس اتمی در مورد پارچین با ایران مصالحه‌ای نکرده است


دولت ایالات متحده می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر سر استانداردها یا پادمان‌های خود، در مورد بازرسی و تحقیقات از سایت پارچین، مصالحه‌ای با تهران انجام نداده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، دوم شهریور ماه، به خبرنگاران گفت «واقعیت این است که توافق صورت‌گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازگار و هماهنگ با نحوه علمکرد این نهاد است، که سابقه‌ای طولانی دارد».

آقای ارنست می‌گوید آنچه در مورد آن اطمینان وجود دارد این است که آژانس به تمام اطلاعات و سایتی که برای تهیه گزارش خود نیاز دارد، دسترسی خواهد داشت.

این سخنان در ادامه واکنش‌های مقام‌های دولت آمریکا، در دفاع از کلیت توافق اتمی و تکذیب مسائلی‌ست که در پی گزارش تازه آسوشیتدپرس در مورد سایت پارچین ایجاد شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۸ مرداد ماه گفته بود توافقی محرمانه که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفته، به تهران اجازه داده که راسا از تاسیسات پارچین بازرسی کند.

بازرسی از تاسیسات پارچین، از جمله مهم‌ترین مراکزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی یافتن پاسخ‌هایی در مورد فعالیت‌های انجام شده در آن است، بخشی از مذاکرات و توافق اتمی به شمار می‌رود.

البته بازرسی‌های آژانس و توافق‌های این نهاد با ایران، مستقیما بخشی از توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی نیست، اما راستی‌آزمایی از برنامه هسته‌ای تهران، در نتیجه روند اقدام مشترک طرف‌ها، به عهده این سازمان بین‌المللی است.

در پی انتشار گزارش آسوشیتدپرس، حملات منتقدان جمهوری‌خواه توافق اتمی، بار دیگر بالا گرفت.

در همان زمان وزارت خارجه ایالات متحده «نگرانی‌ها» در این مورد را رد کرد و در مورد روش‌های بازرسی آژانس ابراز اطمینان کرد.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس، خود نیز واکنش نشان داد و گفت گزارش منتشر شده ارائه‌دهنده «اطلاعات نادرست» است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر محرمانه بودن بخشی از توافق‌ها با ایران تاکید کرده و گفته است این قسمتی از عملکرد آن نهاد است.

XS
SM
MD
LG