لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

کاخ سفید: هنوز زود است که حمله تگزاس را با «داعش» مرتبط دانست


ماموران پلیس فدرال و پلیس محلی در محل حملات در گارلند
ماموران پلیس فدرال و پلیس محلی در محل حملات در گارلند

​در حالی‌که ماموران در حال بررسی ادعای مطرح شده از سوی گروه «حکومت اسلامی» در مورد مسئولیت تیراندازی در رویداد مربوط به کاریکاتورهای پیامبر اسلام در گارلند هستند، سخنگوی کاخ سفید گفته هنوز زود است مهاجمان را با آن گروه مرتبط دانست.

​در حالی‌که ماموران در حال بررسی ادعای مطرح شده از سوی گروه «حکومت اسلامی» در مورد مسئولیت تیراندازی در حاشیه رویداد مربوط به کاریکاتورهای پیامبر اسلام در گارلند هستند، سخنگوی کاخ سفید گفته هنوز زود است مهاجمان را با آن گروه مرتبط دانست.

هویت این دو نفر التون سیمپسون، ۳۰ ساله که به اسلام گرویده بود و هم‌خانه او نیدر صوفی، ۳۴ ساله، عنوان شده است.

بنا بر گزارش‌ها پلیس فدرال آمریکا، التون سیمپسون را پیشتر به ظن ارتباط یا حمایت از تروریسم، تحت نظر داشته است.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ۱۵ اردیبهشت در رادیوی آن‌لاین خود گفت «دو سرباز خلافت» حمله روز یک‌شنبه در گارلند، تگزاس، را انجام داده‌اند.

جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید هنوز زود است که بین آن گروه و مهاجمان ارتباط برقرار کرد؛ «هنوز اف‌بی‌آی و اعضای نیروهای اطلاعاتی در حال تحقیق در مورد این هستند که مشخص کنند هیچ‌گونه ارتباطی بین این دو نفر و گروه داعش یا هر گروه تروریستی دیگر در جهان وجود دارد یا نه.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید مقام‌های آمریکایی به طور جداگانه تاکید کرده‌اند، نمی‌دانند آیا گروه «حکومت اسلامی» تنها با استفاده از موقعیت پیش‌آمده، خواسته است مسئولیت حمله را بر عهده بگیرد و آیا اصلا ارتباطی بین آنها وجود دارد.

همزمان همین خبرگزاری از قول یکی از برگزارکنندگان رویداد مربوط به کاریکاتورها نقل کرده است که این حمله او را مصمم به اجرای برنامه مشابه دیگری کرده است.

جان اسپنسر که مسئولیت وب‌لاگ «جیهاد واچ» را بر عهده دارد گفته «ما می‌خواهیم یک بار دیگر این کار را انجام دهیم».

وبلاگ آقای اسپنسر و نیز برگزارکننده رویداد گارلند، هر دو در دسته‌بندی‌های سیاسی دست‌راستی شناخته می‌شوند؛ مرکز «ساودرن پاورتی لا»، سازمان حقوقی غیردولتی، «مرکز آزادی دیوید هورویتز» که «جیهاد واچ» با آن در ارتباط است را گروهی «شدیدا راست‌گرا» و گروه «دفاع از آزادی آمریکا»، برگزارکنندکان رویداد گارلند، را گروهی «ضد مسلمانان» توصیف می‌کند.

برگزارکنندگان گردهمایی گارلند، گفته‌اند هدف از آن، حمایت از «آزادی بیان» است.

XS
SM
MD
LG