لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

امیدواری «بهداشت جهانی» به استفاده از واکسن ابولا از ماه ژانویه


سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرده است که دو داروی آزمایشی علیه ابولا از ماه ژانویه سال آینده میلادی، در غرب آفریقا مورد استفاده قرار گیرند؛ این سازمان می‌گوید واکسن‌های جدید در مراحل آزمایشی خود در اروپا، آمریکا و آفریقا قرار می‌گیرد.

دکتر ماری پاول کینی، دستیار مدیر سازمان بهداشت جهانی، گفته است اگر ایمنی واکسن‌های تهیه شده، تضمین شود، احتمالا از ماه ژانویه برای مبتلایان به این بیماری مرگبار در غرب آفریقا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

با این همه دکتر کینی که در ژنو با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در مورد زمان عرضه گسترده داروی جدید، چیزی نگفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید سازمان بهداشت جهانی که با انتقادهایی در مورد واکنش اولیه نه چندان درست به ویروس مرگبار روبه‌رو شده، در حال حاضر در حال کمک به هماهنگی‌ها برای ساخت دو واکسن اصلی آزمایشی علیه بیماری‌ست.

به گزارش این خبرگزاری واکسن موثر به تنهایی برای جلوگیری از شیوع بیماری کافی نیست، از یک طرف چون هنوز مقدار کافی از آن وجود ندارد؛ اما می‌تواند امدادگران را که در مرکز تلاش‌ها برای مقابله با ابولا قرار دارند، حفاظت کند.

بیش از ۲۰۰ نفر از امدادگران و پزشکانی که به کمک به مبتلایان مشغول هستند تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال پیشتر سازمان پزشکان بدون مرز نیز از کمبود نیروی متخصص در مناطق بحران زده انتقاد کرده بود.

مراحل آزمایشی در آمریکا، اروپا و آفریقا در حال انجام است یا برای انجام آن برنامه‌ریزی شده است.

دکتر کینی با وجود امیدواری، تاکید کرده است که «اما و اگرهای» زیادی همچنان باقی‌ست و «هنوز امکان ناموفق بودن [واکسن‌های جدید] وجود دارد».

فاضله شیب، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، نیز ابراز امیدواری کرده است که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ (بیش از دو ماه دیگر)، ۲۰ هزار نمونه واکسن برای استفاده تهیه شود و یک ماه بعد از آن نیز همین مقدار دوباره به دست بیماران برسد.

ابولا در غرب آفریقا جان بیش از ۴۵۰۰ نفر را گرفته است. بیشتر قربانیان ساکنان لیبریا، گینه و سیرالئون هستند.

تازه‌ترین مورد از شیوع گسترده بیماری از ده ماه پیش آغاز شده است.

محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت انجام نشدن اقدامی جدی علیه بیماری، طی دو ماه آینده، هفته‌ای ده هزار نفر به آن مبتلا شوند.

ابولا جان بیش از نیمی از بیماران را و در مواردی تا ۹۰ درصد از آنها را می‌گیرد.

یکی از واکسن‌هایی که دکتر کینی از آن‌ها خبر داده توسط انیستیتو ملی سلامت آمریکا و شرکت «گلاکسواسمیت‌کلاین» از ویروس تغییر داده شده سرماخوردگی شامپانزه و پروتئین ابولا، در رم، ایتالیا، تهیه شده و در بریتانیا و مالی در مراحل آزمایشی است.

واکسن دوم را سازمان سلامت عمومی کانادا تهیه کرده و به انیستیتو والتر رید ارتش آمریکا برای آزمایش بر داوطلبان سالم فرستاده است. مرحله بعدی آزمایش -به گفته دکتر کینی- در سوئیس، آلمان، گابون و کنیا، انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG