لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

بهداشت جهانی: سوسیس، کالباس و گوشت قرمز سرطان‌ها را افزایش می‌دهند


اگر از افرادی هستید که گوشت قرمز بخش مهمی از رژیم غذایی‌تان را تشکیل می‌دهد، احتمالا از شنیدن هشدار تازه سازمان جهانی بهداشت خوشحال نخواهید شد.

سازمان جهانی بهداشت دوشنبه، چهارم آبان، در گزارشی اعلام کرد که خوردن گوشت‌های فرآوریشده (مثل سوسیس و کالباس) احتمال خطر ابتلا به سرطا‌ن‌هایی مثل سرطان روده، پانکراس و پروستات را افزایش می‌دهد.

در اعلامیه این سازمان آمده است که نه تنها گوشت‌های فرآوریشده، بلکه شواهدی علمی در دست است که نشان می‌دهد خوردن گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوسفند و خوک هم می‌تواند خطر ایجاد برخی انواع سرطان را افزایش دهد.

این گزارش توسط تیمی متشکل از ۲۲ متخصص بهداشت عمومی و سرطان‌شناس از ده کشور مختلف و بعد از بررسی هشتصد تحقیق مجزا در خصوص بیماری‌های انسانی و همینطور کنکاو در داده‌های مربوط به مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های پردازش‌شده، نوشته شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این گزارش به این منظور تهیه شده است که به دولت‌های مختلف کمک کند تا بتوانند دستور‌العمل‌های غذایی سالمی را برای مردمان مناطق مختلف جهان پیشنهاد و تهیه کنند. در واقع هدف این تحقیق بسیار گسترده و اعلام نتایج آن، کمک به بهتر شدن وضعیت سلامتی کلی همه افراد جهان است.

برای نمونه در این گزارش گفته شده مصرف پنجاه گرم گوشت پردازش شده (دو برش همبرگر یا سوسیس) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش دهد.

دکتر کورت استریاف، عضو سازمان جهانی بهداشت به نیویورک تایمز می‌گوید که «با آنکه امکان ابتلا به سرطان روده به خاطر مصرف گوشت قرمز پایین است، اما هرچه میزان مصرف گوشت قرمز یا گوشت‌های پردازش‌شده بیشتر می‌شود، خطر ابتلا هم بالاتر می‌رود.» استریاف عقیده دارد که با توجه به میزان بالای مصرف گوشت‌های پردازش‌شده در سراسر جهان، تاثیر آن بر بهداشت عمومی جهان بسیار مهم است.

این گزارش می‌گوید که اگر تاثیر مستقیم گوشت قرمز بر ابتلا به سرطان روده هم ثابت شود، بر اساس اطلاعات جمع آوری شده می‌توان گفت که مصرف صد گرم گوشت قرمز در روز، خطر ابتلا را ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. با آنکه برخی دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که نوع پختن گوشت قرمز ممکن است بر میزان خطر آن بر سلامت تاثیر بگذارد، اما هنوز شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

با توجه به دست‌آور‌دهای این گزارش گوشت‌های پردازش‌شده هم در کنار تنباکو در گروه شماره ۱ مواد خطرناک برای سلامتی بشر قرار می‌گیرند. در این طبقه‌بندی گوشت‌های قرمز در رده دوم قرار دارند.

XS
SM
MD
LG