لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۲

مولاوردی: بیش از ۴۰ درصد از زنان تحصیل‌کرده بی‌کار هستند


معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، با اشاره به تاکید سازمان‌های بین‌المللی بر ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان و مردان، نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات دانشگاهی در ایران را «بیش از ۴۰ درصد» اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شهیندخت مولاوردی، روز یکشنبه، ۱۵ شهریور، گفت بیکاری زنان دارای تحصیلات دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار نه تنها آنان را «متضرر» می‌کند، بلکه اقتصاد کشور هم به دلیل «مغفول ماندن از این ظرفیت انسانی متضرر می‌شود».

او اضافه کرد « روند رو به رشد زنان سرپرست خانوار و زنانه‌ شدن فقر جای چون و چرا برای قرار دادن این زنان در اولویت صف اشتغال نمی‌گذارد.»

به گفته خانم مولاوردی، دولت می‌تواند با حذف قوانین «دست و پا گیر»، حمایت از زنان فعال در تعاونی‌ها و اعتماد به توانایی زنان، مشارکت اقتصادی آنان را افزایش دهد.

پیش از این نیز برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی با اشاره به افزایش تعداد زنان دارای تحصیلات دانشگاهی گفته بودند که آمار اشتغال زنان هنوز با مردان فاصله زیادی دارد.

از جمله علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، ۲۲ فروردین خبر داده بود که نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است و «کار زنان به سمت فصلی شدن رفته ‌است».

در همین حال مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ایران، هم گفته بود که سهم زنان در اشتغال صنعتی «بسیار پایین» است. این در حالی است که سهم زنان در نظام آموزش عالی رو به افزایش است.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز در گزارشی با اشاره به اینکه زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند نوشته بود که «هیچ‌گونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار ایران مشاهده نشده ‌است.

در همین حال سهیلا جلودارزاده، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، روز یکشنبه ۳۱ خرداد، گفته بود «در بسیاری از موارد تا یک سوم حداقل قانون کار هم به زنان پرداخت نمی‌شود».

قبل‌تر برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از افزایش بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در روزهای ابتدایی شهریور در گزارشی با اشاره به اضافه شدن پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ اعلام کرده بود که میزان اشتغال جوانان در این سال‌ها کاهش یافته و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار جوان بیکار شده‌‌اند.

به گفته این مرکز، در سال ۱۴۰۰ در «بهترین» حالت، یعنی رشد سالانه پنج درصدی در اقتصاد ایران، تعداد افراد بیکار به بیش از چهار میلیون و صد هزار نفر از جمعیت کشور رسیده و نرخ بیکاری به ۱۵.۹ درصد خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG