لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

نخستین مسجد، به امامت زنان، در دانمارک


شیرین خان‌کن
شیرین خان‌کن

برای نخستین بار در جمعه گذشته، مسجدی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، با موذن و امامی که هر دو زن هستند، درهای خود را به روی باورمندان گشود.

نماز جمعه در «مسجد مریم» با حضور بیش از ۶۰ زن و به امامت خانم صالحه ماریا فاتح، برگزار شد.

به گزارش روزنامه گاردین خانم شیرین خان‌کن، دیگر امام این مسجد نیز به خانم فاتح در برگزاری این نخستین نماز زنانه در کپنهاگ یاری رسانده‌است.

این نخستین مسجد از این دست در منطقه اسکاندیناوی‌ست. پیش از این مسجدهایی برای زنان در چین بازگشایی شده بود؛ ولی البته سابقه و تاریخ مسجد زنان در چین به صدها سال پیش باز می‌گردد.

در کشورهایی دیگر نیز مساجدی «ویژه زنان» به تازگی گشوده شده، مانند افغانستان. اما در هر صورت مسجد ویژه زنان و به امامت زنان در نماز جماعت، امری به‌شدت کم‌سابقه به شمار می‌رود.

روزنامه گاردین می‌گوید بیش از ۶۰ زن به مسجد مریم رفته‌اند و خانم خان‌کن ابراز امیدواری کرده‌است که فعالیت آن‌ها، به چالشی برای سیستم «مردسالارانه» رایج در انجام فرایض و باورهای اسلام، یهودیت و کاتولیسیسم تبدیل شود.

در مسجد مریم، «چند‌همسری» نهی می‌شود، زنان حق طلاق دارند، در صورت بروز خشونت فیزیکی یا روحی، ازدواج می‌تواند لغو شود و در صورتی که زن و مرد از هم جدا شوند، زن از همان حق و سهمی در مورد کودکان بهره‌مند است که مرد.

شیرین خان‌کن، تنها در زمان ادای نماز، موهای خود را می‌پوشاند و می‌گوید، این درک او از مسلمانی معتقد است.

او به گاردین می‌گوید «ما رویکردی میانه‌رو، عرفانی و پیش‌رو به اسلام داریم. در تلاش هستیم تا صدای دیگری برای شنیدن باشیم، بدون آن‌که قصد آن را داشته باشیم که دیگران را نامشروع جلوه دهیم. دلمان می‌خواهد مسجد مریم به محلی تبدیل شود که هرکسی بتواند به آن بیاید».

به گفته این امام نماز جماعت، آنچه در مسجد مریم رخ می‌دهد، فراتر از دیوارهای آن می‌رود و وارد جامعه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG