لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

کشورهای جهان به عملیات جست‌وجوی دختران نیجریه‌ای کمک می‌کنند


عکس از یک ویدئوی منتشر شده از سوی گروه بوکو حرام که در آن تهدید کرده‌اند دختران ربوده‌شده را در بازار می‌فروشند
عکس از یک ویدئوی منتشر شده از سوی گروه بوکو حرام که در آن تهدید کرده‌اند دختران ربوده‌شده را در بازار می‌فروشند
پس از آنکه گروه اسلام‌گرای بوکو حرام، بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان نیجریه‌ای را ربود و و بالا گرفتن نگرانی‌ها در مورد سرنوشت آنها، کشورهای مختلف جهان گفته‌اند در عملیات برای یافتن آنها به دولت آن کشور کمک می‌کنند.

چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و کانادا از جمله کشورهایی هستند که به نیجریه پیشنهاد کمک داده یا وعده دادند اطلاعات در اختیار دولت آن کشور می‌گذارند.

ایالات متحده یک گروه چندمنظوره با چند تن از نفرات ارتش خود را به نیجریه می‌فرستد.

البته یک سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته است در حال حاضر برنامه‌ای برای اجرای یک عملیات نظامی بزرگ‌تر در نیجریه وجود ندارد.

به گفته پنتاگون، این تیم از مرکز فرماندهی آفریقایی ارتش آمریکا، که در آلمان قرار دارد، طی روزهای آینده راهی نیجریه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین نیز قول داده است که «هرگونه اطلاعات سودمندی» که «ماهواره‌ها یا نیروهای امنیتی» آن کشور در این مورد در دارند، در اختیار نیجریه بگذارد.

بریتانیا نیز موافقت کرده است «ظرفیت‌های عکاسی ماهواره‌ای» خود را در این مورد به کار گیرد.

فرانسه نیز گروه ویژه‌ای به آن کشور می‌فرستد.

از سوی دیگر پلیس نیجریه برای دریافت اطلاعاتی که به یافتن ۲۸۴ دختر دانش‌آموز ربوده شده منجر شود، ۳۰۰ هزار دلار جایزه تعیین کرده است.

بیشتر این دختران در ماه گذشته به دست اعضای گروه بوکو حرام و با حمله آنها به یک مدرسه در دهکده‌ای در نیجریه ربوده شده‌اند.

«صدها کشته در حمله بوکو حرام به یک شهر»

همزمان گزارش‌هایی در مورد خشونت‌های خونبار به دست این گروه در شهر «گامبورو نگالا» در مرز آن کشور با کامرون، که گفته می‌شود نفرات ارتش نیجریه از آن برای یافتن دختران ربوده شده به دریاچه چاد فرستاده شده بودند، گزارش شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از جمله شبکه‌هایی است که از قول شاهدانی در محل از این حمله خبر داده است. این شبکه شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۱۵۰ نفر عنوان کرده است.

یک سناتور محلی که اظهاراتش در رسانه‌های گوناگونی بازتاب پیدا کرده گفته است که «۳۰۰ نفر» در این حمله کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه احمد زننا، این سناتور نیجریه‌ای، گفته است نیروهای ارتش از پایگاهی در این شهر به دریاچه چاد فرستاده شده بودند و شهر بی‌دفاع مانده بود.

روزنامه‌نیویورک‌تایمز نیز می‌گوید در تازه‌ترین حمله که روز دوشنبه گذشته انجام شده، ده‌ها شبه‌نظامی با کالاشنیکف و آر‌پی‌جی، وارد شهر شده، به خانه‌های مردم رفته، دست‌کم ۳۳۶ نفر را کشته و صدها خانه و خودرو را به آتش کشیده‌اند.

این روزنامه می‌گوید این حمله بوکو حرام، از آن دست حملات این گروه بود که طی سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده و توجه چندانی خارج از مرزهای نیجریه به خود جلب نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG