لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

واشینگتن‌پست: اتهام‌ها علیه جیسون رضائیان همچنان مبهم است


جیسون رضائیان (ایستاده) همراه همسرش یگانه صالحی که او نیز بازداشت شد اما اکنون آزاد شده است
جیسون رضائیان (ایستاده) همراه همسرش یگانه صالحی که او نیز بازداشت شد اما اکنون آزاد شده است

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید پنج هفته پس از آنکه جیسون رضائیان، رئیس دفتر آن در تهران، تفهیم اتهام شده است، هنوز دقیقا معلوم نیست اتهام‌های وارده علیه او چیست و همچنان به وکیل دسترسی ندارد.

واشینگتن‌پست این موضوع را، ۲۰ دی‌ماه، از قول خانواده این شهروند ایرانی ‌آمریکایی، پس از دو ملاقات آنها در ماه گذشته میلادی، منتشر کرده است.

آقای رضائیان بیش از ۱۷۰ روز است که در زندان است؛ آنچه واشینگتن‌پست مدتی بی‌سابقه در جمهوری اسلامی ایران، برای یک روزنامه‌نگار بازداشت شده غربی توصیف می‌کند.

خانوادهٔ جيسون رضائيان پیشتر خبر داده بودند در حکمی مورخ ۲۷ آبان، که به این روزنامه‌نگار ابلاغ شد، بازداشت او برای مدت ۶۰ روز تمدید شده است.

پس از انتشار خبر‌ها در مورد تفهیم اتهام آقای رضائیان، جان کری امور خارجه آمریکا از روند بررسی پرونده او و انتشار برخی گزارش‌ها درباره این روزنامه‌نگار ابراز ناامیدی و نگرانی عمیق کرده بود.

اکنون واشینگتن‌پست از قول علی رضائیان و ماری برمه رضائیان، برادر و مادر این خبرنگار می‌گوید او مطلع شده است که پنج اتهام مجزا «در رابطه با فعالیت‌هایی خارج از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری» مطرح شده است.

خانواده آقای رضائیان از مقام‌های ایران خواسته‌اند اجازه دسترسی به وکیل را به او داده و نیز اتهام‌های مطرح شده را به طور عمومی منتشر کنند.

بعضی از رسانه‌های وابسته به اصولگرايان، آقای رضائیان را به جاسوسی برای ايالات متحده متهم کرده‌اند.

جیسون رضائیان در آخر تیرماه همراه همسرش یگانه صالحی و دو نفر دیگر بازداشت شد.

دیگر بازداشت‌شدگان به جز این خبرنگار واشینگتن‌پست آزاد شده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست در ۱۹ آذر ماه از قول اعضای خانواده جیسون رضائیان، گفته بود آنها نگران عوارض شدید زندان بر سلامت جسمی و به ویژه روحی او هستند. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG