لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

«آمریکا برای مقابله با ایران بر توانایی بمب‌های سنگرشکنش افزوده است»


جی بی یو ۲۸، یکی از سنگرشکن‌های تولید آمریکا با قدرت چهار هزار پوند
جی بی یو ۲۸، یکی از سنگرشکن‌های تولید آمریکا با قدرت چهار هزار پوند
روزنامه وال استریت جورنال در گزارشی می‌نویسد که آمریکا بمب‌های سنگرشکن خود را برای مقابله احتمالی با ایران از نو طراحی کرده و برقابلیت و توانایی این سلاح ویژه افزوده است.

بمب‌های سنگرشکن قادرند پیش از انفجار از موانع بگذرند، به عمق هدف برسند و سپس انفجاری با قدرت چندین هزار پوند ماده منفجره ایجاد کند. به نوشته وال استریت جورنال قدرت بمب‌های دوباره‌ طراحی شده تا ۳۰ هزار پوند (هر پوند برابر با چهار صد و پنجاه گرم است) است.

طی سال‌های گذشته برنامه جنجال‌برانگیز اتمی ایران به تهدیدهای لفظی ایران، آمریکا و اسرائیل افزوده است. مقام‌ها در تل‌آویو و واشینگتن بر مقدم بودن گفت‌وگو و دیپلماسی در قبال ایران تاکید دارند، اما این موضوع نیز بارها بیان شده که گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران روی میز است.

کشورهای غربی بر این گمانند که ایران در پی ساخت سلاح اتمی‌ست، آنچه تهران همواره آن را رد کرده است.

در گزارش تازه وال استریت جورنال آمده است که مقام‌های آمریکایی نمی‌خواهند توسعه برنامه اتمی ایران، اسرائیل را به این نتیجه برساند، که واشینگتن توانایی جلوگیری از ساخت بمب اتمی در ایران را، در صورت شکست مذاکرات، ندارد.

وال استریت جورنال از قول کسانی که یک ویدیوی مستند را در مورد توانایی‌های بمب‌های سنگرشکن آمریکا دیده‌اند، می‌گوید این سلاح به انفجاری مهیب در سطح زمین می‌انجامد.

به نوشته این نشریه ویدیوی مذکور طی هفته‌های گذشته به مقام‌های نظامی و دفاعی اسرائیل نشان داده شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی که با توانایی‌ها و تغییرات تازه در بمب‌های سنگرشکن آمریکا آشناست به وال استریت ژورنال گفته کشور متبوعش امیدوار است هرگز به این بمب جدید نیازی پیدا نشود، ولی اگر در نهایت چاره‌ای نبود، کارآیی کافی خواهد داشت.

به نوشته وال استریت جورنال توانایی‌های تازه، برای نفوذ به عمق مرکز هسته‌ای فردو در قم است که به این بمب‌های سنگرشکن اضافه شده است.

مرکز هسته‌ای فردو یکی از حساس‌ترین مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که بخش مهمی از مذاکرات اتمی تهران و کشورهای ۵+۱ نیز در مورد «تعلیق» فعالیت‌های آن صورت می‌گیرد. آنچه ایران هنوز نپذیرفته است. در عین حال این احتمال داده شده که بمب‌های سنگرشکن ایالات متحده توانایی نفوذ کامل به آن را ندارند.

برپایه گزارش‌ها در تازه‌ترین دور مذاکرات اتمی، کشورهای طرف مذاکره با ایران خواسته‌اند، جمهوری اسلامی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را محدود کند و در قبال آن بخشی از تحریم‌ها برداشته شوند. ایران خواسته است تا با برداشته شدن کامل تحریم‌ها به تدریج از غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم دست بکشد.

تازه‌ترین دور گفت‌وگوها با کشورهای ۵+۱ در آلماتی قزاقستان در نیمه فروردین ماه برگزار شد. قرار شده است ۲۵ اردیبهشت ماه سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران و کاترین اشتون، نماینده شش کشور طرف مذاکره، برای پی‌گیری مذاکرات آلماتی در استانبول دیدار کنند.
XS
SM
MD
LG