لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

رسانه‌های ایران: رئیس‌جمهوری چین به تهران سفر می‌کند


آقایان روحانی و شی، در دیداری که سال گذشته در شانگهای داشتند
آقایان روحانی و شی، در دیداری که سال گذشته در شانگهای داشتند

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به تهران سفر خواهد کرد؛ این سفر احتمالا در بهمن‌ماه انجام خواهد شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید آقای شی در راس هیئتی بلندپایه به تهران می‌رود. اما این خبرگزاری به نقل از یک مقام وزارت خارجه ایران، گفته است زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست و در آینده اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر خبرگزاری مهر زمان سفر را «سوم بهمن‌ماه» و به مدت «دو روز» عنوان کرده است.

بنا بر گزارش این خبرگزاری‌ها قرار است رئیسان جمهوری ایران و چین در مورد مسائل اقتصادی، راهبردی و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنند.

پکن (بیجینگ) پیش از این نگرانی خود را از تنش‌ها در روابط ایران و عربستان اعلام کرده، طرف‌ها را به حفظ آرامش و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو دعوت کرده بود.

چین، دومین اقتصاد گسترده جهان، به طور عمده‌ای به منابع انرژی در غرب آسیا نیازمند است. از سوی دیگر اقدامات کم‌تری در مقایسه با دیگر اعضای ثابت شورای امنیت، مانند روسیه، آمریکا یا فرانسه، در حل‌وفصل مسائل دیپلماتیک خاورمیانه انجام می‌دهد.

طی ماه‌های گذشته بازارهای چین با افت شاخص سهام روبه‌رو بودند. رکود نسبی اقتصاد چین، همراه با تنش‌های تازه از منطقه خاورمیانه و روابط ایران و عربستان تا آزمایش جدید هسته‌ای در کره شمالی شده است.

روز ۱۶ دی ماه سهام عمده بازهای جهانی، به پائین‌ترین سطح طی سه ماه گذشته رسید.

روابط ایران و چین طی یک دهه گذشته به طور محسوسی گسترش پیدا کرد با این همه تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی بر تهران برای محدود کردن برنامه اتمی‌اش بر این روابط تاثیر گذاشت.

چین از جمله کشورهای طرف مذاکرا با ایران در گروه موسوم به ۵+۱ بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سفری به شانگهای در چین داشت و در جریان شرکت در نشست «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) خواستار افزایش روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشورهای آسیایی شده بود.

XS
SM
MD
LG