لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

توافق آمریکا و چین علیه تغییرات اقلیمی «پس از ماه‌ها مذاکره»


بنا بر گزارش‌ها از پکن، جایی که باراک اوباما برای شرکت در نشست «همکاری‌های آسیا-اقیانوسیه» و دیدار با شی جین‌پینگ در آن به سر می‌برد، رهبران چین و ایالات متحده «به طور غیرمنتظره‌ای» بر سر نحوه کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی به توافق رسیده‌اند.

این توافق که رسانه‌ها آن را «واقعه‌ای برجسته» توصیف می‌کنند، ۲۱ آبان ماه، به طور رسمی از طرف باراک اوباما و شی جین‌پینگ، رئیسان جمهوری ایالات متحده و چین اعلام شد.

طرف‌ها بر سر هدف‌های منظور شده برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به توافق رسیده‌اند؛ پکن برای نخستین بار متعهد شده است جلوی افزایش آن را تا سال ۲۰۳۰ میلادی بگیرد. آمریکا نیز تصمیم دارد سریع‌تر از گذشته به کاهش تولید این گازها بپردازد.

روزنامه نیویورک تایمز از قول مقام‌های دولتی می‌گوید مذاکرات دو کشور که برای مدت ۹ ماه در سکوت انجام می‌شد، از جمله نامه‌ای که اوباما به شی فرستاد تا در این مورد رویکردی مشترک به وجود آید، می‌تواند تلاش‌های برای رسیدن به توافقی نهایی میان کشورها را در سال ۲۰۱۵ به سرانجام برساند.

در دسامبر سال آینده میلادی، مقام‌های عالی‌رتبه کشورها در کنفرانس پاریس گرد می‌آیند تا برای مبارزه با گرمایش زمین به توافقی تازه برسند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پکن توافق صورت گرفته را «گامی بلند در روابط چین و آمریکا» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اوباما، در حال که شی همراه او بود، گفته است این توافق «نشان می‌دهد وقتی با هم بر سر چالش‌های فوری در جهان همکاری می‌کنیم، چه چیزهایی شدنی است».

این توافق که آسوشیتدپرس آن را «پیش‌بینی نشده» توصیف کرده است، در آخرین روز سفر اوباما به چین شکل گرفته است.

با این همه جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما در آمریکا انتقادهایی را علیه طرح دولت او برای کاهش گازهای گلخانه‌ای مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، این طرح را «غیرواقعی» توصیف کرده است.

هدف آمریکا این است که تا سال ۲۰۲۵ تولید این گازها را تا ۲۸ درصد کم‌تر از سال ۲۰۰۵ کاهش دهد؛ گازهای گلخانه‌ای از مهم‌ترین عوامل گرمایش تدریجی زمین و تغییرات جوی عنوان می‌شود.

این مقدار کاهش گازهای گلخانه‌ای بیش از آن‌چیزی‌ست که اوباما پیشتر اعلام کرده بود.

سازمان ملل متحد اخیرا از دولت‌های جهان خواست تا فورا دست به اقدام علیه تغییرات اقلیمی بزنند و تا سال ۲۱۰۰ تولید گازهای گلخانه‌ای را به «صفر» برسانند؛ در غیر این صورت رخدادهایی برنگشتنی در انتظارمان است.

آمریکا، چین (با هم ۴۵ درصد)، روسیه، برزیل، هند، آلمان و بریتانیا، با مجموع بیش از ۶۰ درصد، بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG