لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

امکان استفاده از حساب کاربری یاهو در ایران مجددا «ممکن شد»


پیش‌شماره ایران در فهرست گشایش حساب کاربری در یاهو
پیش‌شماره ایران در فهرست گشایش حساب کاربری در یاهو

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید شرکت یاهو امکان استفاده از خدمات کاربری خود را برای شهروندان ساکن ایران بار دیگر از سر گرفته است. این شرکت، پیش‌شماره ایران را به فهرست تائیدیه برای ایجاد ایمیل اضافه کرده است.

یک سال پس از آنکه شرکت یاهو محدودیت‌هایی را برای کاربران اینترنتی داخل ایران وضع کرد، اکنون بار دیگر به شهروندان این کشور اجازه داده است تا از خدمات ایمیل آن استفاده کرده و بتوانند به «یاهو مسنجر» (سرویس پیام‌رسانی یاهو) نیز دسترسی داشته باشند.

یاهو برای ایجاد حساب کاربری جدید در سرویس ایمیل خود، جهت ایمنی بیشتر، ورود شماره تلفن را اجباری کرده است، اما تا کنون پیش‌شماره ایران در این فهرست قرار نداشت.

اقدام به این کار در ظاهر در ارتباط با تحریم‌های آمریکا می‌نمود.

اما در ماه‌های گذشته وقتی اعتراضاتی به این شرکت انجام شد، که گروه‌هایی مانند سازمان دیدبان حقوق بشر یا بنیاد مرزهای الکترونیک در کنار کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در آن شرکت کردند، یاهو به این ممنوعیت واکنش نشان داد.

در بهار گذشته شرکت یاهو گفته بود در حال ارزیابی این موضوع است.

در حال حاضر پیش‌شماره ایران، در بخشی که برای ایجاد حساب کاربری جدید در این سرویس خدمات کاربری در نظر گرفته شده (در تصویر بالا)، وجود دارد.

پیشتر ۹ سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت با نگارش نامه‌ای به شرکت یاهو، از این شرکت خواسته بودند تا به محدودیت‌های موجود پایان دهد.

در همان زمان هادی قائمی، مدیر کمپین بین‌المللی حقوق بشر به وبسایت این کمپین گفته بود «محدودیت‌های یاهو تحت قوانین تحریم فعلی آمریکا قابل توجیه نیستند.»

در ماه مه گذشته، سارا حق‌دوستی، از موسسان و مدیر عامل اجرایی وب‌سایت «بریم دات او آر جی»، در وبلاگی در روزنامه هافینگتون‌پست گفته بود یاهو «محبوب‌ترین» ایمیل نزد ایرانیان است و بیش از ۶۰ درصد از کاربران در ایران از آن استفاده می‌کنند.

علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده پیشین مجلس ایران، و از جمله کسانی که در ارتباط با کارزار رفع محدودیت‌های یاهو است، به کمپین بین‌اللملی حقوق بشر در ایران می‌گوید در مورد یاهو همچنان منتظر «رفع محدودیت نقل و انتقالات مالی برای کاربران ایرانی برای خرید در آن وب‌سایت و افزایش سطح امنیت مسنجر آن شرکت برای همه کاربران هستیم».

به گفته این کمپین، در قوانین آمریکا در حال حاضر مانعی برای نقل و انتقالات مالی شخصی جهت استفاده از خدمات و امکانات اینترنتی برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG