لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

شورای امنیت خواستار کمک‌رسانی به اردوگاه «یرموک» سوریه شد


تصاویر تازه خرابه‌هایی از اردوگاه یرموک را نشان می‌دهند
تصاویر تازه خرابه‌هایی از اردوگاه یرموک را نشان می‌دهند

در پی درگیری‌ها و اشغال بخش‌های مهمی از اردوگاه فلسطینی‌ یرموک در سوریه به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، شورای امنیت سازمان ملل خواستار انتقال کمک برای نجات جان پناهجویان این اردوگاه شد.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، روز دوشنبه ۱۷ فروردین، خواستار «نجات جان غیرنظامیان، انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه، از جمله آنچه برای نجات زندگی» پناهجویان یرموک لازم است، شدند.

دو روز پیش از آن خبرگزاری‌ها از گروه دیدبان حقوق بشر سوریه، گروهی که مقر آن در لندن است، نقل کرده بودند که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا برای کنترل اردوگاه یرموک، و تثبیت پایگاهی در نزدیکی دمشق، با پیکارجویان رقیب درگیر شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، اعضای «حکومت اسلامی» روز چهارشنبه بخش بزرگی از این اردوگاه فلسطینی را تصرف کردند.

گزارش‌ها حاکی‌ست که افراد مسلح داخل اردوگاه همچنان درگیر نبردهایی با پیکارجویان اسلام‌گرا هستند.

دینا قعوار، نماینده اردن در سازمان ملل متحد، که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در دست دارد، به خبرنگاران گفته است شورای امنیت آماده است «اقدامات دیگری را برای انتقال کمک‌های انسانی لازم» در نظر گیرد.

اما او در مورد آنچه «اقدامات دیگر» نامیده، توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

دینا قعوار، نماینده اردن در سازمان ملل متحد، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است

خانم قعوار می‌گوید در مورد وضعیت بسیار جدی ۱۸ هزار پناهجوی یرموک، نگرانی عمیقی وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پیر کراهنبول، نماینده سازمان ملل در دفتر کمک به پناهجویان فلسطینی ملل متحد، در گزارشی که به شورای امنیت ارائه کرده است، وضعیت اردوگاه را «اسفناک‌تر از هر زمان دیگری» توصیف کرده است.

آقای کراهنبول در گفت‌وگو با خبرنگاران از کشورهایی که در سوریه نفوذ دارند، خواسته است تا «برای نجات جان غیرنظامیان و برای انتقال کمک‌های انسانی» از نفوذ خود استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG