لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

شمار کشته‌شدگان حمله به وزارت دفاع یمن از ۵۰ نفر گذشت


بنابر گزارش‌ها ساعاتی پس از انفجار انتحاری با خودرویی بمب‌گذاری‌شده و نیز حمله همزمان مردان مسلح به وزارت دفاع یمن در صنعا، پایتخت آن کشور در چهاردهم آذر ماه، شمار کشته‌شدگان دست‌کم به ۵۲ نفر رسیده است.

شورای عالی امنیت ملی آن کشور در بیانیه‌ای که در این مورد صادر کرده تعداد زخمی‌شدگان را نیز ۱۶۷ نفر عنوان کرده است.

این حمله «مرگبارترین» حمله سال‌های گذشته در آن کشور عنوان شده و دو شهروند آلمانی و ده سرباز یمنی نیز در میان قربانیان هستند.

برخی مقام‌های دولتی روز پنج‌شنبه انگشت اتهام را به سوی شبکه القاعده گرفته‌اند، اما تا کنون این شبکه مسئولیت حمله را برعهده نگرفته است.

برخی از منتقدان دولت یمن می‌گویند آن دولت در این موارد همواره القاعده را مسئول حملات عنوان می‌کند بدون آنکه بخواهد از تنش‌های قومی یا فعالیت‌های گروه‌های جدایی‌طلب سخنی بگوید.

به هر حال برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز گفته‌اند حملات انتحاری در یمن -شبیه آنچه روز پنج‌شنبه رخ داد- معمولا به وسیله شبکه القاعده طرح‌ریزی و اجرا می‌شود.

در حمله روز پنج‌شنبه، به گفته شاهدان، علاوه بر خودروی بمب‌گذاری‌شده‌ای که با حرکت به سوی در ورودی وزارت دفاع منفجر شده است، مردانی مسلح نیز در خودرویی دیگر حضور داشتند که با ورود به آن وزارت‌خانه با محافظان درگیر شدند. تازه‌ترین گزارش‌ها شمار مردان مسلح را ۱۳ نفر برآورد کرده‌ است. حمله‌کنندگان لباس نیروهای نظامی آن کشور را بر تن داشته‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که یک «پزشک غربی» و یک «پرستار فیلیپینی» نیز در مقابل بیمارستان وزارت دفاع کشته شده‌اند.

طی سال‌های گذشته جدايی‌طلبان در جنوب، گروه‌های نظامی وابسته به القاعده، و شورشيان حوثی در شمال، حملاتی را در یمن تدارک دیده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز این کشور صحنه اعتراضات مردمی علیه عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری وقت یمن بود.

او در سال ۲۰۱۲ و پس از تصويب قانون مصونيت قضايی‌اش از سوی پارلمان آن کشور برای درمان به آمريکا رفت.

در حال حاضر عبد ربه منصور هادی رياست‌جمهوری يمن را برعهده دارد.

طی سال‌های گذشته ایالات متحده نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار به یمن کمک مالی کرده است که بخش اصلی آن برای مبارزه با تروریسم، از جمله آموزش نیروهای ویژه در آن کشور خرج شده است.
XS
SM
MD
LG