لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

نماینده سازمان ملل در یمن خواستار تمدید آتش‌بس شد


کودک یمنی در بخش قدیمی صنعا نظاره‌گر آتش‌بسی‌ست که پنج روز تعیین شده
کودک یمنی در بخش قدیمی صنعا نظاره‌گر آتش‌بسی‌ست که پنج روز تعیین شده

در حالی‌که آتش‌بس پنج‌ روزه برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن، یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به پایان می‌رسد، نماینده ویژه سازمان ملل برای یمن، خواستار تمدید آن شده است.

در عین حال بنا بر گزارش‌ها شورشیان حوثی گفت‌وگوهای سیاسی در مورد آن کشور در ریاض، پایتخت عربستان سعودی را تحریم کرده‌اند.

با وجود آتش‌بسی که از سه‌شنبه پیش برقرار شده، روز شنبه نبردها میان شورشیان و نیروهای هوادار دولت سرنگون شده عبد ربه منصو هادی، در جنوب یمن ادامه داشته است.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ملل متحد در یمن گفته است: «آتش‌بس انسان‌دوستانه فعلی باید به آتش‌بسی پایدار تبدیل شود».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید گروه‌های امدادی و کمکی نیز خواستار تمدید آتش‌بس شده‌اند.

تازه‌ترین بحران در یمن با سرنگونی دولت هادی به دست شورشیان حوثی و هواداران آنها، از جمله در میان نظامیان طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق آن کشور و سپس حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، آغاز شده است.

مقام‌های حکومتی ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کنند. در عین حال دخالت در اوضاع یمن را، اتهامی که از سوی کسانی مانند مقام‌های دولت سرنگون‌شده آن کشور مطرح شده، رد می‌کنند.

عربستان سعودی و ائتلاف عربی همراه آن کشور نیز هدف خود را بازگرداندن قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی اعلام کرده‌اند.

حوثی‌ها نیز از دیدار با نزدیک به ۴۰۰ نماینده، از جمله آقای هادی، که به ریاض پناهنده شده است، در عربستان سعودی سرباز زده‌اند.

از سوی دیگر گزارش‌ها از ورود کشتی ایرانی به خلیج عدن حکایت دارند. کشتی «ایران شاهد» که تهران می‌گوید، دربرگیرنده کمک‌های انسان‌دوستانه و برای مردم یمن است، دوشنبه هفته گذشته از بندرعباس به راه افتاد. [بیشتر بخوانید]

ايالات متحده آمريکا پیشتر از از تهران خواسته بود این کشتی را به سمت جیبوتی، جایی که سازمان ملل متحد مرکزی را برای توزیع کمک‌های انسانی به یمن دایر کرده‌است، بفرستد.

XS
SM
MD
LG