لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

آتش‌بس در یمن آغاز شد


شبه‌نظامی حوثی در صنعا
شبه‌نظامی حوثی در صنعا

آتش‌بس میان ائتلاف عربی و شورشیان حوثی در یمن از نیمه شب یکشنبه آغاز شد و دو طرف قرار است برای پایان دادن به بحران این کشور مذاکراتی را از روز ۱۸ آوریل آغاز کنند.

درگیری‌ میان ائتلاف عربی و هواداران عبدربه منصور هادی، و شورشیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، بیش از ۶۲۰۰ قربانی برجای گذاشته که بسیاری از آنها غیرنظامی هستند. شمار قربانیان بحران یمن در پی حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. ائتلاف عربی پس از نزدیک شدن حوثی‌ها به شهر جنوبی عدن، در حمایت از عبد ربه منصور هادی، وارد کارزار شد. مقام‌های ایرانی بارها حمایت خود را از حوثی‌ها اعلام کرده‌اند.

با توافق بر سر آتش‌بس قرار شده مذاکرات صلحی نیز در کویت و در هفته آینده برپا شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی ائتلاف عربی گفته است «دولت یمن» و متحدانش، به آتش‌بس احترام می‌گذارند.

او اما هشدار داده است «اگر ترک مخاصمه نقض شود، ما حق داریم به آن پاسخ بدهیم و هر اقدامی که لازم باشد را برای جلوگیری از خشونت‌ها انجام می‌دهیم».

رویترز به نقل از یکی از سخنگویان حوثی‌ها می‌گوید آنها نیز به آتش‌بس آغاز شده، احترام می‌گذارند.

شبکه خبری العربیه در لحظات آغاز آتش‌بس از درگیری‌هایی در اطراف تعز، در جنوب‌غرب یمن خبر داده‌است. اما خبرگزاری‌های بین‌المللی مستقلا این گزارش‌ها را تائید نکرده‌اند. یک مقام دولت عبد ربه منصور هادی گفته است رخدادها در حال بررسی است.

شبکه انگلیسی‌زبان رادیو تلویزیون دولتی ایران، پرس‌تی‌وی، نیز می‌گوید جنگنده‌های سعودی دو منطقه را در «جوف» و «تعز» بمباران کرده‌اند.

پیش از این اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن، گفته‌ بود طرف‌های درگیر در جنگ یمن با برقراری آتش بس از ۱۰ آوریل موافقت کرده‌اند. او در عین حال در مورد مذاکرات صلح ابراز «خوشبینی» کرده‌است.

یمن، از فقیرترین کشورهای عربی محسوب می‌شود و در عین حال مرکز حضور یکی از مهم‌ترین شاخه‌های القاعده در جهان است. گروه «حکومت اسلامی» نیز در آن کشور حضور دارد.

دولت عبد ربه منصور هادی که از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، در پی شورش حوثی‌ها و هواداران آنها سرنگون شد و خود آقای هادی نیز به عربستان رفت. هوادران دولت هادی اکنون در عدن، در جنوب یمن، به سر می‌برند و کنترل این بندر را در دست دارند. شبه‌نظامیام حوثی و هم‌پیمانان آنها نیز کنترل صنعا، پایتخت، را در اختیار دارند.

XS
SM
MD
LG