لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

با وجود شرط حوثی‌ها برای مذاکره حملات ائتلاف عربی ادامه پیدا کرد


گروهی از حوثی‌ها در صنعا
گروهی از حوثی‌ها در صنعا

با وجود آنکه شورشیان حوثی یمن برای نشستن پشت میز مذاکرات سیاسی، خواستار توقف کامل حملات ائتلاف عربی شده‌اند، اما این حملات پس از توقفی کوتاه همچنان ادامه پیدا کرده است.

دوم اردیبهشت‌ماه حوثی‌ها گفته بودند در صورت توقف کامل حملات نیروهای ائتلاف به طرح مورد حمایت سازمان ملل خواهند پیوست. در همان زمان سفیر عربستان گفته بود حملات تا زمانی که پیشروی شورشیان حوثی متوقف نشود، ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید سوم اردیبهشت، در دومین روز از تازه‌ترین دور از حملات «۲۳ شورشی» کشته شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی شمار کل کشته‌شدگان حملات هوایی و نبردهای یک ماه گذشته در یمن را بیش از ۱۰۰۰ نفر برآورد کرده است.

شبه‌نظامیان هوادار عبد ربه منصور هادی در حال نبرد زمینی با حوثی‌ها و متحدان آنها
شبه‌نظامیان هوادار عبد ربه منصور هادی در حال نبرد زمینی با حوثی‌ها و متحدان آنها

همزمان بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، اسماعیل ولد شیخ احمد، دیپلمات موریتانیایی را به عنوان نماینده تازه آن سازمان در یمن انتخاب کرده است.

هفته گذشته جمال بن‌عمر، نماینده این سازمان برای برپایی و حفظ صلح در یمن، پس از آنکه بنا بر گزارش‌ها حمایت کشورهای عربی را در مورد خود از دست داد، از سمت خود کناره گرفت.

شورشیان حوثی یمن از حمایت تهران برخوردار هستند. آنها عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری کشور را از قدرت سرنگون کرده‌اند و با حمایت نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین آن کشور، دست به پیشروی در خاک یمن زده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان، هدف خود را بازگرداندن قدرت به منصور هادی عنوان کرده‌ است.

ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت عبد ربه منصور هادی، بار دیگر اتهام دولت متبوع خود مبنی بر حمایت تهران از شورشیان را تکرار کرده و می‌گوید «ایران قصد دارد تحریم دریایی شورشیان را بشکند».

اخیرا ناوگانی از ۹ کشتی ایرانی به آب‌های یمن نزدیک شده است که این کار با واکنش ایالات متحده و اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی روبه‌رو شد.

یک مقام پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت، کاروان کشتی‌های ایرانی که احتمالا حامل سلاح‌های پیشرفته بودند، مسیر خود را تغییر داده و بازگشته‌ است.

تهران دخالت در اوضاع یمن را رد کرده است.​

XS
SM
MD
LG