لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

دست‌کم ۱۰ کودک در حمله هوایی به مدرسه‌ای در یمن کشته شدند


کودکان یمنی در نبردهای این کشور هدف قرار گرفته‌اند
کودکان یمنی در نبردهای این کشور هدف قرار گرفته‌اند

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید دست‌کم ۱۰ کودک در حمله‌ای هوایی به مدرسه‌ای در اطراف شهر صعده در یمن کشته و ۲۸ نفر دیگ نیز زخمی‌ شده‌اند.

مقام‌های محلی و گروهی از ساکنان شهر گفته‌اند این حمله هوایی «توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی» انجام شده‌است.

تصاویری از این مدرسه، پس از حمله، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده؛ بنا بر گزارش‌ها، کودکان در حال امتحان دادن بودند که مدرسه آنها هدف قرار گرفته‌است.

خبرگزاری‌هایی که گزارش این حمله را منتشر کرده‌اند، می‌گویند سخنگوی ائتلاف عربی هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده‌است.

سازمان پزشکان بدون مرز، در توئیتر خود این حمله را تائید و شمار قربانیان آن تا کنون، را ۱۰ نفر اعلام کرده که بین ۸ تا ۱۵ سال سن داشتند.

این تازه‌ترین حمله هوایی، از زمان توقف مذاکرات صحل سازمان ملل برای یمن است، که در کویت جریان داشت.

مذاکرات کویت پس از آن متوقف شد که شورشیان حوثی اعلام کردن با هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، شورایی برای اداره کشور تشکیل می‌دهند. این موضوع با انتقاد فرستاده سازمان ملل در امور یمن روبه‌رو شد و نمایندگان عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی، نیز اعلام کردند گفت‌وگوها متوقف شده‌است.

سازمان ملل متحد، در خرداد ماه، ائتلاف به رهبری عربستان را به دلیل جنگ در یمن و کشتار کودکان، در فهرست دولت و گروه‌های مسلحی قرار داده بود که در جریان درگیری‌های نظامی حقوق کودکان را نقض می کنند.

اما چند روز بعد سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت، به دنبال پیشنهاد ریاض، نام ائتلاف به رهبری عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک، موقتا حذف می شود تا موارد ذکر شده در گزارش اخیر درباره کشتار کودکان یمنی مورد بررسی مجدد قرار گیرد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر به شدت از این اقدام سازمان ملل انتقاد کردند.

از سوی دیگر تلاش اخیر نماینده سازمان ملل در یمن، برای آن‌که شورای امنیت در مورد تشکیل شورای دولتی حوثی‌ها و صالح موضع‌گیری کند، به دلیل آنچه «مخالفت روسیه با انتقاد از حوثی‌ها» بیان شده، به نتیجه‌ای نرسید.

دست‌کم ۶۵۰۰ نفر از زمان آغاز حملات هوایی به یمن جان خود را از دست داده‌اند که حدود نیمی از آنها غیرنظامی هستند.

XS
SM
MD
LG