لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

مظنونین به عضویت در القاعده ده‌ها نفر را در یمن کشتند


شبه‌نظامیانی که گمان می‌رود بخشی از القاعده هستند، روز جمعه ۲۹ شهریور، با حمله به سربازان و نیروهای پلیس در یمن، دست‌کم ۳۱ نفر از آنها را کشتند.

خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از مقام‌های امنیتی یمن نقل کرده، می‌گوید این حملات در جنوب آن کشور رخ داده و «خوبنارترین» طی بیش از یک سال گذشته به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌های رسمی ۲۱ سرباز در پی انفجار دو خودوری بمب‌گذاری شده در نزدیکی پادگان خود و دست کم ۱۰ نفر از نیروهای پلیس نیز در پی تیراندازی افراد مسلح کشته شده‌اند.

شبکه العربیه، شمار کشته‌شدگان را در حملات روز جمعه بیش از ۵۵ نفر اعلام کرده است.

نیروهای نظامی یمن مدت‌هاست که درگیر جنگ با شبه‌نظامیان وابسته به القاعده‌اند
نیروهای نظامی یمن مدت‌هاست که درگیر جنگ با شبه‌نظامیان وابسته به القاعده‌اند
مقام‌های رسمی یمنی انگشت اتهام را به سوی «القاعده شبه‌جزیره عربستان» گرفته‌اند که گروهی فعال در یمن و عربستان است. این گروه از جمله فعال‌ترین بخش از القاعده پس از تحلی رهبری مرکزی آن محسوب می‌شود.

اعضای القاعده شبه‌جزیره عربستان، بارها هدف حمله هواپیماهای بی‌سرنشین ارتش آمریکا قرار گرفته و گروهی از افرا رده بالای آن کشته‌ شده‌اند. نیروهای نظامی یمن نیز درگیر جنگی گسترده با شبه‌نظامیان وابسته به این گروه‌اند‪؛ اما حملات روز جمعه، وزارت خارجه آن کشور را واداشته تا از «افزایش نومیدی» سخن بگوید.

وزیر خارجه یمن در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز در عین حال تاکید کرده است که آنها (القاعده) «در حال شکست خوردن در جنگ با نظامیان یمنی هستند».

مرداد ماه گذشته القاعده در یمن به‌طور گسترده‌ای خبرساز شد، پس از آنکه آمریکا چندین سفارت‌خانه خود را به دلایل امنیتی و در اقدامی کم‌سابقه تعطیل کرد. در آن زمان روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته بود تمهیدات ک واشینگتن در تعطیلی سفارت‌خانه‌های خود و نیز درخواست از شهروندان آمریکایی برای خروج هرچه سریعتر از یمن، پس از «شنود گفت‌وگوی تلفنی ایمن الظواهری، رهبر القاعده، با مسئول شاخه این گروه در یمن» صورت گرفته است.

نیروهای نظامی و دولت یمن مدت‌هاست که درگیر نبردهای خونین با اعضا و گروه‌های وابسته به القاعده در یمن‌اند.

دو سال پیش نیروهای القاعده توانسته بودند بخش‌هایی از آن کشور را از کنترل دولت خارج و زیر نفوذ خود بگیرند، نیروهای یمنی با کمک آمریکا توانستند دوباره بر نقاطی که از کنترل خارج شده بود، مسلط شوند. با این همه حملات القاعده به اهداف مختلف طی این دو سال ادامه داشته است. هر چند مدت‌ها بود که حملاتی با شدت حملات روز جمعه صورت نگرفته بود.
XS
SM
MD
LG