لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

بیش از ۵۰ نفر در درگیری‌های تازه در یمن کشته شدند


دست‌کم ۵۶۰۰ نفر در هفت ماه گذشته در یمن کشته شده‌اند
دست‌کم ۵۶۰۰ نفر در هفت ماه گذشته در یمن کشته شده‌اند

در حالی‌که گزارش‌هایی از پیشروی شورشیان حوثی‌ و هواداران علی عبدالله صالح، در نزدیکی عدن منتشر شده، گفته می‌شود بیش از ۵۰ نفر در تازه‌ترین دور از تنش‌ها کشته شده‌اند.

در همین حال گزارش شده است که نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی در شهر «دمت» در شمال عدن پیشروی‌هایی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شورشیان مناطقی در جنوب یمن، در مسیر بندر عدن، را مجددا به تصرف خود درآورده‌اند.

برخی منابع نظامی یمن، ۱۷ آبان ماه، به این خبرگزاری گفته‌اند شورشیان حوثی و نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، برخی مواضعی که طی ماه‌های گذشته از دست داده بودند، را مجددا به کنترل خود درآورده‌اند. یکی از این مناطق، بلندی های مشرف بر پایگاه استراتژیک العند در استان لحج است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ،‌العند بزرگ‌ترین پایگاه هوایی یمن است و هم اکنون این پایگاه هوایی محل حضور نیروهای سودانی‌ است که بخشی از ائتلاف عربی را تشکیل می‌دهند.

این خبرگزاری همچنین از پیشروی شورشیان حوثی در شهر «دمت»، در پی درگیری با هوادارن هادی نیز خبر داده است.

اما خبرگزاری رویترز گزارش داده است که برخی مقام‌ها و نیز ساکنان مناطقی در یمن می‌گویند هواداران هادی، دو منطقه استراتژیک را در ورودی شهر «دمت» تصرف کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، همزمان با این پیشروی‌ها، ائتلاف عربی با کمک نیروی هوایی خود اسلحه در اختیار هواداران هادی گذاشته است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، از بهار گذشته، حملاتی را علیه شورشیان یمنی انجام می‌دهد که هدف از آن بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهوری در تبعید، عبد ربه منصور هادی، عنوان شده است.

شورشیان یمنی عمدتا حوثی‌ها و نیز نظامیان و گروه‌های مسلح هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن، هستند که دولت هادی را متهم به دست داشتن در «فساد گسترده» کرده‌اند.

تازه‌ترین درگیری‌ها، طی دو روز گذشته، بیش از ۵۰ کشته برجای گذاشته است که به گفته رویترز شمار قربانیان هفت ماه گذشته را به دست‌کم ۵۶۰۰ نفر می‌رساند.

شورشیان یمنی مناطقی را در کنترل دارند که صنعا، پایتخت، از جمله آنهاست.

هواداران هادی از سوی دیگر مناطق جنوبی و بندر عدن را در اختیار دارند که مرکز استقرار گروهی از اعضای دولت نیز، هست.

مذاکرات صلح یمن با کندی پیش می‌رود؛ هرچند همه طرف‌های اصلی درگیر در بحران یمن، علنا پایبندی خود را به گفت‌وگوهای صلح سازمان ملل و اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، اعلام کرده‌اند.

این قطعنامه در فروردین ماه امسال در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و از شورشیان یمن می‌خواهد از شهرهای بزرگی که به تصرف خود در آورده‌اند خارج شوند. در عین حال خواستار تحویل سلاح‌هایی‌ست که آنها از نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی، به دست آورده‌اند.

XS
SM
MD
LG