لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

ائتلاف به رهبری عربستان بمباران خانه سفیر عمان در صنعا را رد کرد


در تصویر انفجاری در یکی از محله‌های صنعا، پایتخت یمن
در تصویر انفجاری در یکی از محله‌های صنعا، پایتخت یمن

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که به منظور حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری در تبعید یمن، در برابر حوثی‌ها و متحدانشان تشکیل شده، اعلام کرد که جنگنده‌هایش، خانه سفیر عمان در صنعا را بمبان نکرده‌اند.

وزارت خارجه عمان روز شنبه بیست و هشتم شهریورماه، با احضار سفیر عربستان سعودی در مسقط، به طور رسمی به بمباران محل اقامت سفیرش در صنعا اعتراض کرد. آن کشور از سازمان ملل متحد نیز خواست که برای پایان دادن به جنگ در یمن، مداخله کند.

احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی ائتلاف، ۲۹ شهریور ماه، در این باره به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «حملات هوایی اخیر ائتلاف در صنعا، ساختمان وزارت کشور را هدف قرار گرفت آن هم پس از آنکه اطمینان حاصل شد این وزارتخانه، به پایگاهی نظامی برای اداره عملیات شبه‌نظامیان شورشی تبدیل شده است.»

عسیری افزود: «خانه سفیر عمان در صنعا پایتخت یمن به طور حتم توسط ائتلاف هدف قرار نگرفته است.»

عسیری تاکید کرد که ائتلاف عربی از هرگونه تحقیقی در باره این حادثه استقبال می‌کند. او افزود هر شخصی در وهله اول می‌تواند تفاوت میان حمله خمپاره‌ای را با حمله توسط جنگنده، از یکدیگر تشخیص دهد.

به نظر می‌رسد عسیری به طور تلویحی، حوثی‌ها را به دست داشتن در حمله به خانه سفیر متهم می‌کند.

جنگنده‌های ائتلاف عربی شنبه در سلسله حملاتی به صنعا، خانه علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، در محله الحصبه در شمال این شهر را بمباران کردند. این جنگنده‌ها همچنین ۱۰ بار مجتمع وزارت کشور را در پایتخت یمن هدف قرار دادند. اداره توجیه معنوی وابسته به وزارت دفاع یمن در صنعا، از دیگر مواضعی بود که بمباران شد.

برخی رسانه‌ها به نقل از ساکنان و شاهدان عینی در صنعا گزارش دادند که در بمباران صنعا توسط ائتلاف عربی، خانه سفیر عمان در این شهر آسیب دید.

سخنگوی وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای، با ابراز تاسف از این رخداد، آن‌را نقض صریح میثاقنامه‌ها و عرف‌های بین‌المللی که بر حرمت پایگاه‌های دیپلماتیک تاکید دارد، توصیف کرده است.

عمان موضعی بی‌طرف در بحران یمن دارد و تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در ائتلاف عربی حامی دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، شرکت نکرده است.

این ائتلاف پس از به کنترل در آوردن مساحت‌های وسیعی از یمن توسط حوثی‌ها و متحدانشان و رسیدن آن‌ها به شهر جنوبی عدن تشکیل شد.

شورش‌ و سپس نبردها در یمن وارد دومین سال خود می‌شود. شورشیان حوثی‌ها همچنان کترل صنعا، پایتخت آن کشور را در دست دارند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر اعلام کرده بود که کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و نیز نبردهای زمینی میان حوثی‌ها و متحدان آنها و مخالفان، شواهدی از وقوع جنایت جنگی به دست می‌دهد.

XS
SM
MD
LG