لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

استقبال آمریکا از احتمال کاهش حملات عربستان در یمن


زن یمنی در صنعا، پایتخت یمن، در چادری که گروهی از شورشیان حوثی در آن گرد آمده‌اند
زن یمنی در صنعا، پایتخت یمن، در چادری که گروهی از شورشیان حوثی در آن گرد آمده‌اند

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌گوید عمیلات اصلی آن گروه در یمن رو به پایان است، این گفته‌ها با استقبال کاخ سفید آمریکا روبه‌رو شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی، ۲۷ اسفند ماه گفته است عربستان و متحدانش حملات خود را کاهش می‌دهند. او افزوده این ائتلاف به حمایت هوایی از نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی، ادامه می‌دهد.

عربستان از متحدان آقای هادی است. رئیس‌جمهوری پیشین یمن را که همچنان از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، شورشیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق، از قدرت برکنار کردند. شورشیان از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند. آنها تا شهر جنوبی عدن پیشروی کردند که حملات عربستان علیه آنها آغاز شد و یک سال است که ادامه دارد.

ژنرال عسیری گفته گروه کوچکی از نیروهای نظامی ائتلاف در یمن باقی خواهد ماند.

این گفته‌ها در حالی بیان شده که حمله‌ هوایی به بازاری در آن کشور، به کشته شدن ۱۱۹ نفر، از جمله ۲۲ کودک انجامیده است.

از زمان گسترش نبرد‌ها و دخالت نیروهای ائتلاف تاکنون نیز، بیش از شش هزار و ۲۰۰ غیرنظامی کشته و میلیون‌ها نفر در داخل یمن آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، در واکنش به سخنان احمد عسیری، گفته است «ما نگرانی خود را در مورد کشته شدن بی‌گناهان در یمن بیان کرده‌ایم. گسترش خشونت‌ها در آن کشور، به بهای جان غیرنظامیان بی‌گناه بسیاری تمام شده‌است».

آقای ارنست افزوده است «ما از اعلام این موضوع از طرف ژنرال عسیری، که عملیات اصلی در یمن رو به پایان است، و اینکه ائتلاف (به رهبری عربستان) برای ایجاد ثباتی طولانی‌مدت در یمن تلاش خواهد کرد، استقبال کرده و استقبال می‌کنیم.»

در عین حال به گزارش پی‌آر‌آی (رادیو همگانی بین‌المللی)، کریس مورفی، سناتور دمکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، از حمایت واشینگتن از ائتلاف عربی انتقاد کرده است.

به گفته سناتور مورفی «برای من سخت است بفهمم، جنگ داخلی یمن چه سودی برای امنیت ملی آمریکا دارد».

عربستان یکی از عمده‌ترین خریداران تسحیلات در جهان است و آمریکا از ائتلاف عربی در یمن اعلام حمایت کرده‌است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این خواستار توقف فروش تجهیزات و اسلحه به عربستان سعودی شده بود.

سازمان ملل به تازگی گفته است هیچ یک از طرف‌های درگیر در یمن، به تعهدات عرفی و بین‌المللی خود برای محافظت از جان غیرنظامیان عمل نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG