لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ادامه مذاکرات صلح یمن همزمان با درگیری نیروهای هادی با القاعده


تصویر منتشرشده از سوی خبرگزاری رسمی کویت از گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در مذاکرات
تصویر منتشرشده از سوی خبرگزاری رسمی کویت از گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در مذاکرات

در حالی‌که مذاکرات صلح یمن، به گزارش خبرگزاری‌ها «بدون پیشرفت محسوسی» ادامه دارد، بین نیروهای هوادار دولت عبد ربه منصور هادی و اعضای القاعده درگیری‌هایی در جریان است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید روز شنبه چهارم فرودین ماه، درگیری‌هایی میان نیروهای هادی و اعضای القاعده در جنوب یمن، نزدیک شهر زنجبار رخ داده است. در عین حال منابع محلی از کشته شدن ده‌ها تن از قوای القاعده در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین خبر داده‌اند.

همزمان با این درگیری‌ها مذاکرات صلح یمن در کویت وارد روز سوم خود شد، اما خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش‌های چندانی از پیشرفت در این گفت‌وگوها منتشر نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع نزدیک به روند گفت‌وگوها می‌گوید طرف‌های درگیر، یعنی هوادران دولت عبد ربه منصور هادی و از طرف دیگر حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح، همچنان بر سر مسائلی مهم، به ویژه در مورد استحکام بخشیدن به آتش‌بس شکننده موجود، «اختلافات فاحشی» دارند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع خبری خود می‌گوید نیروهای دولت هادی، حوثی‌ها و هواداران صالح را متهم کرده‌اند که به آتش‌بس در شهر تعز پایبند نبوده‌اند. دولت خواستار آن است که قبل از هر توافقی، قوای حوثی و هواداران صالح، زندانیان را آزاد کرده، سلاح‌ها را تحویل داده و از مناطقی که در کنترل خود دارند، عقب‌نشینی کنند. از سوی دیگر حوثی‌ها و متحدانشان خواستار توقف حملات ائتلاف عربی و تشکیل دولتی ائتلافی، قبل از تحویل تسلیحات خود هستند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از نیروهای هادی حمایت می‌کند. حوثی‌ها نیز از حمایت مقام‌های ایران برخوردار هستند.

بیش از ۶ هزار نفر در درگیری‌های یک سال گذشته در یمن کشته شده‌اند؛ عمده قربانی‌ها، از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی جان خود را از دست داده‌اند. شمار قابل توجهی از کشته‌شدگان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

با وجود گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی، خبرگزاری دولتی کویت می‌گوید مذاکرات «در حال پیشرفت است».

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، اسماعیل ولد شیخ احمد، اظهار نظری در مورد گفت‌وگوها نکرده‌است. او روز جمعه گفته بود طرف‌ها مذاکراتی «سازنده» را آغاز کرده‌اند و به حفظ و استحکام بخشیدن به آتش‌بس متعهد هستند.

XS
SM
MD
LG