لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

آمریکا از ایران خواسته است طرف‌ها را در یمن ترغیب به مذاکره کند


یک حوثی یمنی با سربندی که عکس عبدالمالک الحوثی رهبر شورشیان حوثی بر آن است
یک حوثی یمنی با سربندی که عکس عبدالمالک الحوثی رهبر شورشیان حوثی بر آن است

یک مقام رسمی آمریکایی می‌گوید در دیدار سه روز پیش وزیران خارجه ایران و آمریکا، واشینگتن از تهران خواسته است تا طرف‌های درگیر در یمن را ترغیب کند رو به مذاکره و تلاش برای دستیابی به توافقی سیاسی بیاورند.

در یمن، شورشیان حوثی از حمایت ایران برخوردار هستند و با وجود آنکه تهران دخالت در اوضاع آن کشور را رد می‌کند، اما مقام‌های این کشور پشتیبانی خود از حوثی‌ها را پنهان نمی‌کنند.

حوثی‌های شیعه‌مذهب و متحدانشان، از جمله هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن، دولت عبد ربه منصور هادی را سرنگون گرده‌اند.

علی عبدالله صالح، بیش از ۲۰ سال بر یمن حکم می‌راند و در میان نیروهای مسلح آن کشور همچنان از حامیانی برخوردار است.

هادی از حمایت عمده کشورهای عربی برخوردار است که برای بازگرداندن قدرت به او در ائتلافی به رهبری عربستان، دست به عملیات علیه حوثی‌ها زده‌اند.

از سوی دیگر دولت عبد ربه منصور هادی همچنان از نظر جامعه جهانی دولت مشروع یمن شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، در میان خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا جان کری، در دیدار خود با محمد جواد ظریف در روز دوشنبه در نیویورک، از تهران خواسته است از نفوذ خود برای آوردن همه طرف‌ها پای میز مذاکره استفاده کند؛ پاسخ داده است «آری».

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، این یعنی جستن کمک ایران برای ترغیب حوثی‌ها به گفت‌وگو.

وزیر خارجه آمریکا، خود روز دوشنبه، پیش از دیدارش با وزیر خارجه ایران، در نیویورک گفته بود «من تحقیقا از همه خواهم خواست تا تلاش خود را برای کاهش خشونت‌ها بکنند و اجازه دهند مذاکرات به شکلی که منافع مردم یمن را تامین کند، آغاز شود».

این گزارش در حالی منتشر شده است که شبه نظامیان حوثی یمن تا نهم اردیبهشت ماه همچنان در حال پیشروی در خاک آن کشور بودند و با تصرف برخی از مناطق شهر عدن به سمت مرکز این شهر استراتژیک روانه شدند.

جنگنده‌های عربستان سعودی و متحدانش نیز همچنان به بمباران مواضع حوثی‌ها ادامه داده‌اند.

XS
SM
MD
LG