لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد حمله به مراسم عروسی در یمن شد


استفن اوبرین، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی
استفن اوبرین، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی

مقام ارشد در امور انسانی سازمان ملل متحد خواستار تحقیق فوری در مورد گزارش‌هایی شده است که می‌گویند در «حمله ائتلاف عربی» به یک مراسم عروسی در یمن، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

استفن اوبرین، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی، در بیانیه‌ای که ۱۷ مهر ماه منشر شده می‌گوید از دریافت این گزارش‌ها «عمیقا نگران» شده است.

آقای اوبرین می‌گوید «من خواستار انجام تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه در مورد این واقعه هستم».

بنا بر گزارش‌هایی اولیه از یمن، در حمله‌‌ای به به یک مراسم عروسی در منطقه‌ای در کنترل حوثی‌ها، که شاهدان می‌گویند «ائتلاف به رهبری عربستان» آن را انجام داده، دست‌کم ۱۳ نفر کشته شده‌اند.

آقای اوبرین به نقل از وزارت بهداشت یمن، شمار تازه‌ای از کشته‌شدگان ارائه کرده و می‌گوید این واقعه دست‌کم ۴۷ قربانی و ۳۵ زخمی برجای گذاشته است.

بسیاری از کشته‌ها و زخمی‌ها زنان و کودکان هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های پزشکی در محل، مرگ دست‌کم ۲۸ نفر را تائید کرده‌اند.

انفجار در خانه‌ای در شهر سنبان در استان ذمار، رخ داده که محل تجمع عشیره‌ای از حامیان حوثی‌ها در یمن برای برگزاری مراسم عروسی بوده است.

این دومین حمله مرگبار از این دست، به یک مراسم عروسی است، که ائتلاف به رهبری عربستان متهم به انجام آن شده است.

اما این ائتلاف که حملاتی را به حوثی‌ها انجام می‌دهد، هرگونه حضور یا نقش خود را در رخداد پیشین رد کرده بود.

استفن اوبرین می‌گوید از زمان آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، ۴۵۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این مقام سازمان ملل، این شمار از قربانیان، در مقایسه با بازه زمانی حملات، «بیشتر از هر کشور یا بحران دیگری در جهان است».

ائتلاف عربی هدف خود را بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن، اعلام کرده است. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این ائتلاف ممکن است دست به جنایت جنگی زده باشد.

حوثی‌ها از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند و همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن و مناطق اطراف آن، در دست آنها است. سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در مورد احتمال وقوع جنایت جنگی به دست همه طرف‌های درگیر در یمن، از جمله حوثی‌ها، نیز هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG