لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

شبه‌نظامیان کـُرد سوریه می‌گویند روسیه به آنها آموزش نظامی می‌دهد؛ تکذیب روسیه


تانکی با پرچم ی‌پ‌گ در حسکه، شمال‌شرقی سوریه
تانکی با پرچم ی‌پ‌گ در حسکه، شمال‌شرقی سوریه

سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کرد سوریه، می‌گوید طی توافقی «که برای نخستین بار» میان این گروه و روسیه شکل گرفته، نیروهای نظامی روس در پایگاهی در شمال غرب سوریه، به شبه‌نظامیان آموزش خواهند داد.

ردور خلیل، سخنگوی «ی‌پ‌گ»، ۳۰ اسفند ماه به خبرگزاری رویترز گفته‌است روسیه «پایگاهی راه انداخته» و ارائه آموزش‌های مربوط به «جنگ‌های مدرن» را برعهده گرفته‌است.

وزارت دفاع روسیه این اظهارات را رد کرده و می‌گوید سربازان روسیه در میان شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ حضور دارند تا بر روند آتش‌بس میان آن‌ها و شورشیان مورد حمایت ترکیه نظارت کنند.

ترکیه، «یگان‌های مدافع خلق» را یکی از بازوهای پ‌کا‌کا و یک گروه «تروریستی» می‌داند. آنکارا در کنار مسکو و تهران در حال انجام مذاکراتی‌ست که در آستانه برگزار می‌شود و هدف از آن کمک به حل بحران سوریه عنوان شده‌است.

رودر خلیل به رویترز گفته است توافق میان شبه‌نظامیان کـرد و ارتش روسیه، در روز یک‌شنبه حاصل شده و نظامیان روسی در حال حاضر با خودروهای زرهی و نفربر، به منطقه «عفرین» در شمال‌غرب سوریه وارد شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در ۳۰ اسفند ماه حضور نظامیان آن کشور در منطقه عفرین، برای ایجاد یک پایگاه نظامی را رد کرده‌است.

عفرین منطقه‌ای از استان حلب است و کردهای سوریه در سال ۲۰۱۴ در آن اعلام خودمختاری کردند.

شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» هسته اصلی گروهی را تشکیل می‌دهند که با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» شناخته می‌شود. «نیروهای دمکراتیک سوریه» از مهم‌ترین گروه‌های مورد حمایت آمریکا، در نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی است.

ایالات متحده، در میانه بهمن ماه سال گذشته، برای نخستین بار، و در مرحله‌ای تازه از نبردهای این گروه برای تصرف رقه، برای آن‌ها خودروهای زرهی ارسال کرده بود. این گروه در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز از حمایت واشینگتن برخوردار بود، اما این احتمال مطرح شده که در سیاست‌های راهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، جایگاه مهمی پیدا کند. ←​بیشتر بخوانید

سخنگوی «نیروهای دمکراتیک سوریه» پیش از این گفته بود آن‌ها با حضور ترکیه در جریان آزادسازی رقه از تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی، مخالف هستند. از سوی دیگر سناتور جمهوری‌خواه، جان مک‌کین که به تازگی با مقام‌های ترکیه و نیز شبه‌نظامیان گفت‌وگو کرده، در مورد تنش‌ها میان کـردهای سوریه و دولت ترکیه ابراز نگرانی کرده‌است. ←​بیشتر بخوانید

میان روسیه و ترکیه، در پی سرنگونی جنگنده روسی در جریان عملیاتی در سوریه، به دست ارتش ترکیه، اختلافات شدیدی بروز کرد. اما پس از کودتای نافرجام تیر ماه، این اختلافات رفته‌رفته جای خود را به مذاکراتی در ارتباط با بحران سوریه و نهایتا نشست قراقستان داده‌است.

XS
SM
MD
LG