لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

زنگنه: صادرات نفت را افزایش می‌دهیم حتی اگر بهای آن نصف شود


آقای زنگنه می‌گوید ایران مشکلی با نصف شدن بهای فعلی نفت ندارد
آقای زنگنه می‌گوید ایران مشکلی با نصف شدن بهای فعلی نفت ندارد

وزیر نفت ایران می‌گوید، تهران از سهم خود در میان فروشندگان نفت در سازمان اوپک، صرف‌نظر نکرده و حتی اگر بهای نفت به نصف آنچه اکنون هست، کاهش پیدا کند، صادرات را افزایش می‌دهد.

به گفته بیژن نامدار زنگنه سهم ایران در اوپک، «سهمی تاریخی‌ست» که باید به این کشور باز گردد و از «پارامترهای حیاتی» آن به شمار می‌رود.

آقای زنگنه شب چهارم شهریور ماه در یک برنامه تلویزیون دولتی ایران گفت «اگر صادرات ما دوبرابر و قیمت (نفت) نصف شود، مشکلی نداریم؛ زیرا به قیمت کم عادت کرده و با مقاومت زندگی کرده‌ایم و دیگران باید نگران باشند.»

وزیر نفت ایران برخی دیگر از اعضای سازمان‌های کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، را متهم کرده که به دنبال افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی نیستند، چراکه قصد دارند به «سایر اعضا ضربه بزنند».

آقای زنگه اشاره مستقیمی به نام کشور یا کشورهای مورد نظر خود نکرده است.

عربستان سعودی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک، در حال حاضر به طور گسترده‌ای به استخراج و صادرات نفت خود افزوده است. آنچه در کنار مسائلی مانند پر شدن بازار یا کندی روند اقتصادی چین، از جمله دلایل کاهش بهای نفت به شمار می‌رود.

وزیر نفت ایران در عین حال گفته است برآوردهای تازه نشان می‌دهد که میدان‌های نفتی مشترک «یادآوران، آزادگان و یاران»، ۳۱ میلیارد بشکه، یعنی نزدیک به سه برابر بیشتر از تخمین‌های اولیه که ۱۳ میلیون بود، ذخیره دارند.

تازه‌ترین گفته‌های بیژن نامدار زنگنه، ادامه اظهارات مقام‌های ایران در مورد افزایش تولید و صادرات نفت کشور در پی رفع تحریم‌های بین‌المللی‌ست.

تحریم‌های جهانی به طور محسوسی صادرات نفت ایران را کاهش داده‌اند.

وزیر نفت ایران، یک روز پیش از این گفت‌وگوی تازه، در یک کنفرانس خبری گفته بود به دلیل افت چشمگیر قیمت نفت در سال‌های اخیر، هم اکنون پولی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران وجود ندارد.

بهای نفت اوپک در حال حاضر به مرز ۴۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

نفت در پاره‌ای از زمان، سال ۲۰۰۸ به بهای ۱۴۵ دلار رسیده بود. در حالی‌که بهای نفت در اوج خود بود، طی دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت که در نهایت تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه‌ای را همراه آورد.

ایران و شش قدرت جهانی، در ۲۳ تیر ماه، به توافقی دست یافتند که طرح جامع اقدامی مشترک برای کنترل و راستی‌آزمایی ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران در مقابل برون‌رفت از تحریم‌ها است.

XS
SM
MD
LG