لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

زنگنه: با لغو تحریم‌ها می‌توانیم یک میلیون بشکه بیشتر نفت صادر کنیم


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، ۲۵ اسفند ماه در نشستی خبری در عسلویه گفته است در صورت لغو تحریم‌ها، تهران قادر است صادرات نفت خود را طی چند ماه تا یک میلیون بشکه بیش از تولید فعلی افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، او در عین حال افزوده است که این افزایش احتمالی صادرات، در کاهش بهای نفت تاثیری نخواهد گذاشت.

در حال حاضر ایران که از مهم‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان به شمار می‌رود، با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌رو است و در موراد گوناگون صادرات روزانه این کشور را حتی به کم‌تر از یک میلیون بشکه رسانده است.

در سال گذشته خورشیدی نیز گزارش‌هایی مشابه منتشر شده بودند؛ زمانی که خود دولت ایران در بودجه سالیانه صادرات را تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته بود.

ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی، روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۲ یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام صادر می‌کرد.

در عین حال طی هفته‌های گذشته بهای نفت نیز به طور منظم کاهش پیدا کرده است. آنچه خود پیش‌بینی موسسه ای‌او‌ان را همراه داشت که می‌گوید در سال جاری میلادی شماری از کشورهای تولیدکننده نفت با «بی‌ثباتی شدید» روبه‌رو خواهند شد.

آقای نامدار زنگنه در نشست خبری خود گفته است نفت ایران «بازارهای متعددی دارد و در صورت لغو تحریم‌ها و افزایش صادرات، ما توان صادرات آن را داشته و نفت روی دست ما نمی‌ماند.»

وزیر نفت ایران پیش از این نیز از امکان افزایش صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها سخن گفته بود. از جمله در آبان ماه گذشته که گفته بود در صورت برداشته شدن تحریم‌ها «صادرات نفت ایران در دو ماه، دو برابر می‌شود».

با وجود اینها تحلیل‌های دیگری نیز منتشر شده، از جمله از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، که نشان می‌دهند ایران برای افزایش صادرات نفت باید دوره‌ای را پشت سر بگذارد و به سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی خود روی بیاورد که خود زمان‌بر است.

در عین حال این آژانس در پایان آذر ماه پیش‌بینی کرد میزان رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ میلادی، پایین‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، باشد و به ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد که ۲۳۰ هزار بشکه کمتر از تخمین قبلی‌ست.

آقای زنگنه در نشست خبری خود در مورد افزایش تولید گاز در ایران نیز سخت گفته است. وزیر نفت ایران می‌گوید در سال رو به پایان خورشیدی، این کشور توانسته است تا ۱۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر گاز تولید کند که ۲۵ درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه است.

XS
SM
MD
LG