لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

ظریف: فضای مذاکره با اشتون خیلی جدی و در عین‌حال مثبت بود


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است فضای مذاکرات با کاترین اشتون، نماینده ۵+۱، «خیلی جدی و در عین‌حال مثبت بود» و «نباید توقع داشته باشیم با چند جلسه موضوعات حل و فصل شود».

وزیر خارجه ایران می‌گوید بحث‌ها بر سر موضوعات مهمی است که چندین سال است روی هم انباشته شده‌اند.

او افزوده است در شرایطی که گفت‌وگوها بر سر «راه حل نهایی» است، نباید توقع داشت که همه چیز در چند جلسه به فرجام برسد.

اشاره وزیر خارجه ایران به گفت‌وگوهایی است که طی دو روز در پنجم و شش خرداد ماه در استانبول، ترکیه، به شکل غیررسمی از جمله میان او و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صورت گرفت.

این گفت‌وگوها پشت درهای بسته انجام شد و پس از پایان یافتن آنها، عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، و مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، آن را طولانی و مفید عنوان کردند.

آقای ظریف خود نیز می‌گوید با خانم اشتون «در مورد راه‌های مختلف حل مشکلات» و نیز «درباره روش پیگیری کار و اینکه کارشناسان چطور و درباره چه موضوعاتی رایزنی کنند» مذاکره کرده است.

به عقیده وزیر خارجه ایران رسیدن به توافق نهایی با شش کشور طرف مذاکره به «دو دلیل» ممکن است؛ «غرب روش‌های دیگر را اعمال کرده است… هیچ کدام آنها را به هدف نرساند» و از طرف دیگر تهران «هیچ چیز بیش از حقوق خود نمی‌خواهد».

به گفته محمدجواد ظریف آنچه ایران می‌خواهد «صرفا اجرای حقو‌ق براساس ضوابط بین‌المللی است».

او در عین حال تاکید کرده است که در مذاکرات «هیچ چیز به طور مشترک میان ایران و ۵+۱ از پیش نوشته نشده است».

بر خلاف آقای ظریف که می‌گوید «روش‌های دیگر» غرب را به هدف خود نرسانده است، برخی مقام‌های غربی نظر دیگری را بیان کرده‌اند.

از جمله گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی که معتقدند تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد و به همین دلیل نیز تلاش داشتند تا آنها ادامه پیدا کند.

البته دولت آمریکا مخالفت شدید خود را با اعمال تحریم‌ها حین مذاکرات فعلی بیان کرده است.

دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ قرار است در ۱۶ ژوئن ( ۲۶ خرداد) برگزار شود.

آقای ظریف پیشتر گفته بود اگر ایران و طرف‌های مذاکره در دو ماه باقی مانده تا پایان توافق موقت به توافق نهایی نرسند «شش ماه دیگر هم» فرصت دارند.

احتمال ادامه مذاکرات پس از پایان مهلت توافق موقت، که در آذر ماه سال گذشته امضا شد، از سوی دیگر مقام‌ها نیز مطرح شده است. از جمله به تازگی وزیر امور راهبردی و اطلاعات اسرائیل احتمال داده‌است که مذاکرات به بعد از مهلت شش‌ماهه‌ای که برای دستیابی به توافق نهایی قطعی در نظر گرفته شده بود، کشانده شود.
XS
SM
MD
LG