لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

ظریف: کنگره آمریکا مایل به برقراری دیپلماسی پارلمانی با ایران است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عصر یک‌شنبه، ۱۴ مهرماه در مجلس ایران گفت «نمايندگان كنگره آمريكا تمايل به ديپلماسی پارلمانی با ايران دارند»؛ گفته‌های آقای ظریف در دیدار با نمایندگان از زبان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقل شده است.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به خبرگزاری‌های داخلی گفته است ظریف می‌گوید در این مورد باید با اجازه رهبر جمهوری اسلامی «اقدام صورت گيرد».

نقوی حسینی از قول ظریف گفته است در دولت آمریکا گرایش‌ها مختلفی وجود دارد که با هم اختلاف دارند و «باید از این اختلاف بهره‌برداری شود»؛ او در عین حال افزوده است که این اختلاف در مورد دیدار با نمایندگان ایران نیز وجود داشته است.

صحبت از «دیپلماسی پارلمانی» میان ایران و آمریکا دو روز پس از آن مطرح می‌شود که روزنامه همشهری، چاپ تهران، گزارش داد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از طرح «تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ایالات متحده استقبال کرده و آن را امکان‌پذیر دانسته‌اند».

روزنامه همشهری در این مورد به سخنان عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس، اشاره کرده بود که خود به نقل از حسن روحانی گفته است «قرار است در کنگره آمریکا یک گروه دوستی با ایران تشکیل شود».

این روزنامه با اشاره به سخنان برخی اعضای کمیسیوم امنیت ملی و سیاست خارجی از «چراغ سبز» مجلس ایران به این موضوع نوشته بود.

در دیدار عصر یک‌شنبه با وزیر خارجه ایران از او در مورد «برخی اقدامات» دولت در نشست عمومی ملل متحد که با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی «نابه‌جا» بود، توضیح خواسته شده است.

نمایندگان مجلس به طور مستقیم به گفت‌وگوی ظریف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و نیز گفت‌وگوی تلفنی رئیسان جمهوری ایران و آمریکا اشاره کرده‌اند.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، وزیر خارجه ایران در این مورد «موضوع تلاش علیه ایران در آستانه جریان سفر را طرح کرده و گفته است که آمریکا و کنگره آمریکا در پی تهیه طرح تحریم‌های جدید علیه ایران بوده و از طرف دیگر نیز اسرائیلی‌ها به دنبال ادامه منزوی‌سازی ایران و ترک اجلاس در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور بودند». به اندیشه وزیر خارجه ایران، هیئت ایرانی در «خنثی‌سازی» هر دو موضوع موفق بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۳ مهر ماه، در سخنانی از اقدامات دیپلماتیک مقامات دولت ایران در سفر نیویورک در آغاز مهرماه حمایت کرده، اما افزوده بود برخی از این اقدامات «به‌جا نبود».

این نخستین اظهار نظر علنی آیت‌الله خامنه‌ای درباره رخدادهایی بود که در پی نشست عمومی ملل متحد در نیویورک و تحولات اخیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مطرح شده است. در نشست عمومی ملل متحد وزرای امور خارجه ایران و آمریکا دیدار و روسای جمهور دو کشور پس از چندین دهه اختلاف، برای نخستین بار با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

پیش از آن از ابراز تمایل رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیداری حضوری با حسن روحانی نیز سخن گفته شده بود، که در نهایت چنین دیداری به شکل حضوری صورت نگرفت.
XS
SM
MD
LG