لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

وزیر خارجه ایران به هند رفت


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای دیدار با سلمان خورشید، وزیر خارجه هند به دهلی نو رفت.

آقای ظریف هشتم اسفند ماه و در پاسخ به دعوت همتای هندی خود دیدار خود را از آن کشور آغاز کرده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید این دیدار دو روز طول خواهد کشید.

خبرگزاری ایرنا گفته است گفت‌وگوهای مقام‌های دو کشور بر سر مسائل «دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» و نیز «همکاری در زمینه انرژی، بنادر، حمل‌ونقل و ترانزیت» صورت می‌گیرد.

این خبرگزاری می‌گوید «ارتقا روابط با هند» از اهداف سفر آقای ظریف است.

هند از مهم‌ترین مشتریان نفت ایران به شمار می‌رود و بنا بر گزارش‌ها روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از این کشور می‌خرد. با این همه صادرات نفت از ایران به هند به دلیل تحریم‌ها با کاهش روبه‌رو بوده است.

در عین حال مقام‌هایی در این کشور از «آمادگی برای پرداخت یک و نیم میلیارد دلار بدهی نفتی» خود به ایران خبر داده‌اند.

پرداخت این بدهی در راستای کاهش موقتی برخی تحریم‌ها علیه ایران صورت می‌گیرد که با توافق ژنو برای مدت شش ماه به مرحله اجرا درآمده است.

خبرگزاری رويترز ۲۴ بهمن ماه از قول منابع آگاه هندی گزارش داد که پالايشگاه‌های اين کشور هم‌اکنون سه ميليارد دلار به ايران بدهی دارند و ايران از اين کشور خواسته است که در چارچوب توافق هسته‌ای سوم آذرماه با شش قدرت جهانی، ۱.۵ ميليارد دلار از بدهی هند به ايران پرداخت شود.

در عین حال گمرک ایران نیز اعلام کرده است که صادرات هند به ایران در یازده ماه سال جاری به طور چشم‌گیری تا ۱۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

سلمان خورشید، وزیر خارجه هند، اردیبهشت ماه گذشته برای شرکت در هفدهمین کمیسیون مشترک دولت خود و ایران به تهران سفر کرده بود.
XS
SM
MD
LG