لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۹

ظریف: در مورد وضعیت منطقه با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کردیم


وزیر خارجه ایران می‌گوید در دیدار اخیر خود با وزیر خارجه آمریکا، بنا به چهارچوبی که رهبر جمهوری اسلامی مشخص کرده، به جز اجرای «برجام»، گفت‌وگویی «در مورد سوریه یا سایر مباحث» انجام نشده است.

از سوی دیگر اما محمد جواد ظریف می‌گوید رخدادهای منطقه در دیدار با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مطرح شده است.

سخنان شب پنجم مهر ماه آقای ظریف در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران، بخشی از تازه‌ترین گفته‌های مقام‌های ایران و جهان در مورد وضعیت خاورمیانه و به ویژه سوریه است.

در پی دیدار روز چهارشنبه میان ظریف و وزیر خارجه آمریکا، جان کری در مورد مذاکرات برای حل مسائل خاورمیانه در هفته جاری ابراز امیدواری کرد.

سران و مقام‌های ارشد کشورهای جهان برای شرکت در هفتادمین نشست همگانی سازمان ملل متحد در نیویورک گرد آمده‌اند.

باراک اوباما، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، رئیسان جمهوری آمریکا، روسیه و ایران، روز دوشنبه در این نشست سخنرانی می‌کنند.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی خود با تلویزیون دولتی ایران گفته است « ما از ابتدا گفتیم مذاکراتمان با آمریکا تنها درباه مسئله هسته‌ای‌ست.»

آقای ظریف افزوده «برخی اوقات، در جلسات، موضوعاتی از سوی طرف مقابل مطرح می‌شود» اما بر اساس چارچوب مشخص‌شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی، در مذاکره شب چهارشنبه «وارد مذاکره درباره بحث سوریه و یا سایر مباحث نشدیم».

او اما می‌گوید در دیدار با فدریکا موگرینی «در سه حوزه اجرای برجام و تعهدات ۵+۱، روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا و از سرگیری گفت‌وگوها در سطوح مختلف با موضوعات متعدد، موضوعات منطقه‌ای و پایان دادن به فجایع منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.»

به گفته وزیر خارجه ایران سیاست‌هایی که او آنها «غلط» را نامیده، «کمی تعدیل شده است».

ظریف می‌گوید اکنون «در اظهارات عمومی مسئولان اروپایی، درباره منطقه و سوریه واقع‌بینی بیشتری دیده می‌شود و امیدواریم در مقابله با افراطی‌گری در عراق، سوریه و یمن که صلح منطقه را به خطر انداخته بتوانیم مقابله کنیم.»

مقام‌های غربی، از جمله وزیر خارجه آمریکا و وزیر خارجه بریتانیا، به تازگی با تاکید بر لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، می‌گویند از نظر آنها چنین چیزی لازم نیست در میان جنگ داخلی آن کشور صورت گیرد.

صدراعظم آلمان نیز به تازگی گفته است ایران و اسد باید بخشی از مذاکرات در مورد صلح در سوریه باشند.

تهران از مذاکرات رو در روی صلح سوریه، موسوم به ژنو یک و دو، که بی‌فرجام ماند، کنار گذاشته شده بود.

به تازگی روسیه نیز تلاش‌های تازه‌ای را برای تثبیت قدرت سوریه و نیز احیای مذاکرات در مورد وضعیت آن کشور آغاز کرده است.

از سویی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه رادیوی سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر)، گفته است دولت او آماده بحث در مورد «برنامه‌ای قابل اجرا»، در سوریه پس از بیرون راندن «تروریست‌ها» است.

او در عین حال خواستار آن شده که «همه با هماهنگی» به «فرمولی لازم برای بیرون راندن تروریست‌ها» دست پیدا کنند.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان اسد به شمار می‌روند.

جنگ داخلی سوریه که در پنجمین سال خود است، با ۲۵۰ هزار قربانی، میلیون‌ها آواره و پناهجو، در حالی‌که هر یک از طرف‌ها، از اسلام‌گرایان افراطی، تا دولت مرکزی و کردها، کنترل بخشی از کشور را در دست دارند، ادامه دارد.

این جنگ در پی سرکوبی شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اولیه به حکومت و درخواست‌ها برای انجام اصلاحات در آن، صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG