لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

ظریف: توافق اتمی نهایی دشوار نیست اما مذاکرات سختی در پیش است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۲۸ دی‌ماه، دو روز پیش از آغاز رسمی توافق‌نامه اتمی ژنو، در یک نشست خبری گفت اگر طرف مقابل آماده رسیدن به تفاهم نهایی باشد این کار «کار بسیار دشواری نیست، گرچه مذاکرات دشواری را در پیش خواهیم داشت».

آقای ظریف که در نشست خبری مشترکی همراه همتای سنگالی خود حضور داشت، گفته است «براساس متن برنامه اقدام مشترک، طرفین حداکثر باید ظرف یک سال طرح جامعی را به اجرا بگذارند و معتقدیم این طرح جامع باید بسیار سریع‌تر مورد مذاکره قرار گرفته و اجرایی شود».

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های ایران او افزوده است «در چند ماه اول این آمادگی وجود دارد که به سرعت [طرح را] به نتیجه برسانیم».

ایران و کشورهای طرف گفت‌وگو در گروه ۵+۱ در آذر ماه بر سر توافقی اولیه داوطلبانه متعهد شده‌اند تا تهران موقتا بخشی از برنامه‌های حساس اتمی خود را متوقف کند، در ازای آن برخی تحریم‌های بین‌المللی نیز کاهش یابند. این موضوع «گامی اولیه» برای رسیدن به توافقی کامل و همه‌جانبه در یک سال آینده عنوان شده است.

با این همه رسیدن به توافق نهایی با خوش‌بینی کامل دولتمردان روبه‌رو نشده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هفدهم آذر ماه، گفته بود بخت ستیابی به یک توافق نهایی با ایران را «پنجاه - پنجاه» می‌داند. البته اوباما در عین حال تاکید کرده بود که: «باید این رویکرد را بیازماییم».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز دیگر مقام آن کشور بود که در مورد «آمادگی ایران» برای رسیدن به توافقی کامل پرسش‌هایی را مطرح کرده بود.

او در بیستم آذر ماه با اشاره به مذاکرات ژنو گفته بود «من با پرسش‌هایی جدی از مذاکرات اولیه بیرون آمدم، پرسش‌های جدی در این باره که آیا آنها آماده و مایل به برگزیدن گزینه‌هایی که لازم هست هستند یا نه.»

در ایران نیز این موضوع اظهارنظرهای مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای اتمی را همراه داشته است؛ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره‌کنندگان اصلی، چهار روز پیش دستیابی به توافق نهایی را «بسیار سخت» توصیف کرده بود. به گفته او «در گام نهایی با موضوعاتی مواجه هستیم که تصمیم‌گیری درباره آنها به شدت سخت است».

آقای ظریف روز شنبه گفته است ایران «چیزی برای پوشاندن» ندارد و آماده است تا مذاکرات را برای رسیدن به راه‌حل شروع کند.

توافق اولیه در ژنو که «اقدام مشترک» در زمینه آن از روز دوشنبه ۳۰ دی‌ماه آغاز می‌شود، توافقی موقتی و قابل بازگشت است؛ به‌طوریکه هم تهران می‌تواند به فعالیت‌های بازایستاده اتمی خود بازگردد و هم کشورهایی مانند آمریکا می‌توانند تحریم‌های معلق شده را دوباره به جریان انداخته و حتی تحریم‌هایی جدید علیه ایران وضع کنند.

گروهی از نمایندگان سنای آمریکا در حال حاضر نیز مایل به تصویب تحریم‌هایی جدید هستند که هدف آنها قطع کامل صادرات نفت ایران در روندی دو ساله است. با این همه رئیس‌جمهوری ایالات متحده با تصویب تحریم‌های جدید تا زمانی‌که «اقدام مشترک» و گفت‌وگوهای پیش‌رو به نتیجه نرسد، به شدت مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG