لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

ظریف: دور بعدی مذاکرات اتمی اوایل سپتامبر انجام می‌شود


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرده است ایران و طرف‌های مذاکره بر سر برنامه اتمی تهران، بر سر اصل موضوع، یعنی غنی‌سازی، «اختلاف ندارند» و دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر انجام می‌شود.

تازه‌ترین اظهارات وزیر خارجه ایران پس از آن مطرح می‌شود که طرف‌های مذاکره اعلام کردند به گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی جامع، چهار ماه دیگر ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه ایران گفته است «دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر (پنج هفته دیگر) است و این که در چه جایی برگزار خواهد شد بعدا مشخص می‌شود».

به گفته وزیر خارجه ایران که شامگاه ۳۱ تیر ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران شرکت کرده بود «سقف زمانی ما سوم آذر است، اما برای نتیجه گرفتن باید زمان کوتاهی را طی کنیم. در وین شش (ششمین دور گفت‌وگوها)، ما متن را نگارش کردیم و فقط باید توافقاتمان را آماده کرده و نهایی کنیم اما همین کار نیز زمان می‌برد.»

به گفته او در بخشی دیگر از این مصاحبه، توافق موقت ژنو دست ایران را برای غنی‌سازی «باز گذاشته است».

بنا بر گزارش‌ها و آنچه مقام‌های ایرانی و طرف‌های مذاکره با تهران از آن سخن گفته‌اند یکی از مهم‌ترین مسائل اختلاف‌برانگیز در مذاکرات، «ظرفیت غنی‌سازی» اورانیوم در ایران است.

آقای ظریف نیز می‌گوید در مورد شمار سانتریفیوژها در ایران «بحث‌هایی» هست. اما او تاکید دارد که «تعداد سانتریفیوژ ربطی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ندارد».

وزیر خارجه ایران در این مورد بار دیگر به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اشاره کرده است که ایران نیاز به ۱۹۰ هزار «سو» غنی‌سازی دارد.

او افزوده است که همین موضوع خود «دلیل صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران است».

آقای ظریف روز سه‌شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس ایران نیز در مورد مذاکرات توضیحاتی داده بود و گفته بود «از ابتدا براساس نیازمان پیگیر دستیابی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی بوده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز ۲۳ تیر از قول دیپلمات‌های غربی گفته بود که هیئت ایرانی با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مقدار «سو» در یک سخنرانی در ۱۶ تیر ماه، «غافلگیر» شد و «دو منبع ایرانی نیز این ارزیابی از وضعیت هیئت جمهوری اسلامی را تایید کرده‌اند.»

برخی از کارشناسان این احتمال را مطرح کرده‌اند که تمدید زمان مذاکرات، ناشی از ورود ناگهانی رهبر جمهوری اسلامی در این مورد بوده است.

وزیر خارجه ایران در شبکه خبر گفته است «عامل زمان دقیقا در جای خوبی که بحث‌ها وارد موضوعات جدی‌تری شده بود تمدید شد.»

او در عین حال از منتقدان داخلی مذاکرات نیز خواسته است، اجازه دهند گفت‌وگوها در فضایی آرام انجام شود.

محمد جواد ظریف به گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا نیز اشاره کرده و می‌گوید جان کری، وزیر خارجه آمریکا، «فهم بهتری نسبت به مواضع ایران و واقعیت کشورمان به دولت آمریکا منتقل کرد».

جان کری و محمد جواد ظریف مذاکراتی دو جانبه در وین داشته‌اند که در نهایت با توافق طرف‌ها به تمدید مهلت گفت‌وگوهای اتمی انجامید.

XS
SM
MD
LG