لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

ظریف به آمریکا: استفاده از روش‌های قبلی مثل گذشته به شکست می‌انجامد


ظریف و کری؛ روسای هیئت‌های اصلی طرف گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی ایران که توافق در مورد آن را به فرجام رساندند
ظریف و کری؛ روسای هیئت‌های اصلی طرف گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی ایران که توافق در مورد آن را به فرجام رساندند

وزیر خارجه ایران در پیامی که در توئیتر منتشر شده، توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی را «پیروزی بزرگ دیپلماسی» نامیده‌است؛ در عین حال خطاب به آمریکا می‌گوید «روش‌های قدیمی، به شکست‌های قبلی منجر خواهد شد».

پیام آقای ظریف در ۲۴ تیر ماه، یک سال پس از حصول توافق بر سر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شده است.

او گفته است «چانه‌زنی‌های ناشی از کوته‌بینی، اجرای بی‌رمق تعهدات و شعارهای نخ‌نما، پیشرفت توافق را دور از دسترس نگه می‌دارد».

وزیر خارجه ایران افزوده است «احترام متقابل، و اجرای کامل تعهدات در برنامه جامعه اقدام مشترک، برای دستیابی به وعده‌های داده‌شده، افق تازه‌ای را خواهد گشود».

پیام آقای ظریف در حالی منتشرشده که طی هفته‌های گذشته برخی مقام‌های ایرانی، از جمله رهبر جمهوری اسلامی در مورد «کارشکنی» یا روند کند اجرای توافق اتمی، هشدار داده یا انتقادهایی را مطرح کرده بودند.

یک سال پیش، ایران و شش قدرت جهانی بر سر اجرای برنامه‌ای مشترک که از یک سو فعالیت‌های اتمی تهران را محدود کرده و از سوی دیگر به برچیده‌شدن تحریم‌های اتمی بیانجامد، به توافق رسیدند. توافقی که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «تاریخی» توصیف کرد.

صفحه ویژه رادیو فردا: پس از برجام

باراک اوباما خود در سالگرد توافق اتمی گفته است آمریکا و قدرت‌های جهانی «به تمام تعهدات خود برای رفع تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران» عمل کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است تا زمانی که تهران به توافق پایبند باشد، واشینگتن نیز به اجرای تعهدات خود ادامه می‌دهد.

در کنار این‌ها، جمهوری‌خواهان آمریکا که در کنگره آن کشور اکثریت دارند نیز بر تلاش‌های خود در جهت اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌هایی علیه ایران افزوده‌اند. تلاش‌هایی که احتمالا بخش زیادی از آنها از سوی رئیس‌جمهوری آن کشور «وتو» خواهد شد. اما در عین حال نشان‌دهنده مخالفت اعضای این حزب با توافق اتمی‌ست، آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا.

دو نامزد اصلی دو حزب که احتمالا به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت، هیلاری کلینتون (دمکرات) حامی توافق اتمی به شمار می‌رود، در حالی‌که دونالد ترامپ (جمهوری‌خواه) می‌گوید در صورت راه‌یابی به کاخ سفید، آن را زیر پا خواهد گذاشت.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به این سخنان، گفته است اگر آمریکا برجام را زیر پا بگذارد، «ما آن را آتش می‌زنیم».

XS
SM
MD
LG