لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

ظریف: آمریکا از فرصت برای جلب اعتماد ایرانیان استفاده کند


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به خبرگزاری رسمی ایران و تلویزیون دولتی این کشور گفت «سیاستمداران آمریکایی به جای خدشه دار کردن اعتمادها از فرصت بی‌نظیر ایجاد شده برای جلب اعتماد مردم ایران استفاده کنند».

خبرگزاری ایرنا می‌گوید وزیر خارجه ایران یازدهم بهمن گفته است «سیاستمداران آمریکایی باید به این نکته توجه داشته باشند که مردم ایران به سیاست‌های آمریکا کاملا بی‌اعتماد هستند».

او ابراز «امیدواری» کرده است که طرف‌های گفت‌وگو با ایران «واقف باشند با فشار وارد کردن به ایران به نتیجه نخواهند رسید».

طی روزهای گذشته گروهی از سیاستمداران، مقام‌ها و امامان جمعه در ایران که به بخش‌های تندروی حاکمیت این کشور تعلق دارند، به رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا، به دلیل برخی از گفته‌های آنها تاخته‌اند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، یازدهم بهمن‌ماه به سخنان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کرده آن را «اراجیف» خواند و از دولت ایران خواست تا به آنها پاسخ دهند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی سالیانه خود در هفته گذشته، ضمن دفاع از دیپلماسی در مورد ایران و هشدار به وتو کردن تحریم‌های جدید علیه این کشور در شرایط فعلی، گفته بود بی‌اعتمادی به تهران از بین نرفته است.

دولت ایران نیز پیشتر تاکید کرده بود که بی‌اعتمادی میان دو کشور ایران و آمریکا یک‌شبه از میان برداشته نمی‌شود.

احمد خاتمی قبل از این نیز بارها به سیاستمداران آمریکایی تاخته بود. او در ۱۵ آذر ماه، رئیس‌جمهوری آمریکا را «از بی‌ادب‌ترین» روسای جمهوری دنیا نامیده بود.

آمریکا واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده است.

یک هفته پیش نیز محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، در واکنش به گفته‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که «گزینه نظامی در مورد ایران هنوز وجود دارد»، گفته بود « «نبرد مستقیم با آمریکا»، «قوی‌ترین رویای مردان مومن و انقلابی در سراسر جهان» است.

دولت ایران و گروه ۵+۱ که در حال اجرایی کردن توافق اولیه در ژنو هستند، برای ادامه گفت‌وگوها جهت رسیدن به توافقی جامع از روز ۲۹ بهمن ماه، دور تازه‌ای از دیدارها را در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌کنند.

هم ایران و هم طرف‌های گفت‌وگو، این دور از مذاکرات را دشوار ارزیابی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG