لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

هفده ميليارد سياره هم‌اندازه زمين در کهکشان راه شيری


راه شیری
راه شیری
يک ارزيابی جديد می گويد که در کهکشان راه شيری حداقل هفده ميليارد سياره که اندازه آنها مشابه زمين است وجود دارد. به زبانی ديگر به ازای هر انسان که روی کره زمين زندگی می کند دو سياره در کهکشان راه شيری وجود دارد.

« فرانسوا فرسين» از مرکز فيزيک فضايی دانشگاه هاروارد و مسئول اين تحقيقات جديد می گويد که هنوز نمی توان به دقت تشخيص داد که چه ميزانی از اين سياره ها در بخشهايی از کهکشان قرار دارند که امکان وجود آب در آنها محتمل و يا قطعی است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که اين اولين تحقيقات همه جانبه برای ارزيابی تعداد سيارات مشابه کره زمين در خارج از منظومه خورشيدی است ولی تحقيقات برای يافتن سياره هايی که شرايطی مشابه کره زمين دارند ادامه خواهد يافت.

با وجود همه کشفياتی که در سالهای اخير صورت گرفته است هنوز هم يک نکته روشن نشده است و آن کشف سياره هايی است که نه تنها از نظر ابعاد مشابه زمين باشند بلکه درجه حرارتی داشته باشند که احتمال وجود آب مايع در سطح آن وجود داشته باشد.

تعداد کثير سياراتی با ابعاد مشابه زمين، کار دانشمندان را برای کشف سياره هايی با شرايط مشابه دشوارتر خواهد کرد.

گروه تحقيقاتی به رياست « فرانسوا فرسين » رقم تقريبی سيارات مشابه کره زمين در کهکشان راه شيری را براساس بررسی تازه ترين يافته های تلسکوپ فضايی ناسا به نام « کپلر » به دست آورده اند. اين تلسکوپ فضايی در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و يکی از وظايف اصلی آن يافتن سياراتی مشابه کره زمين است.

طبق ارزيابی جديد حداقل يک ستاره از هر شش ستاره موجود در کهکشان راه شيری سياره ای با ابعاد مشابه کره زمين دارد و به اين ترتيب مجموع تعداد چنين سياره هايی حداقل هفده ميليارد است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که يک هيئت تحقيقاتی ديگر از دانشگاه « برکلی » کاليفرنيا و گروه تحقيقاتی ديگری از دانشگاه هاوايی با استفاده از روشهای متفاوتی به ارزيابی مشابهی دست يافته اند. آنها به اين نتيجه رسيدند که هفده درصد از ستاره های دور دست سياره هايی با ابعاد مشابه کره زمين دارند.

نتايج اين تحقيقات جداگانه چند روز پيش در نشست جامعه فضاشناسی آمريکا ارائه شد.
تلسکوپ فضايی « کپلر » به شناسايی سياره های جديد به هنگام عبور آنها بين کره زمين و مدار ستاره ای که به دور آن می چرخند ، ادامه می دهد. به گفته مسئولان علمی اين ماموريت فضايی تلسکوپ « کپلر » حدود ۴۶۰ سياره جديد را که مشابه کره زمين هستند کشف کرده که با احتساب آن رقم کلی اين قبيل سياره ها که شناسايی شده اند به دو هزارو ۷۴۰ مورد می رسد.

از اين مجموعه حدس زده می شود که چهار سياره در موقعيتی قرار داشته باشند که وجود آب مايع روی سطح آنها محتمل است. دانشمندان مطمئن هستند که در خارج از منظومه خورشيدی نيز سياره هايی از جنس خاک و سنگ وجود دارند ولی برای شناسايی دقيق تر آنها به زمان بيشتری نياز هست.
XS
SM
MD
LG