لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

پرز: احمدی نژاد در برابر بمب اتمی سجده می کند


شیمون پرز ایران را دوباره متهم ساخت که «برای تولید بمب اتمی می کوشد.»
شیمون پرز ایران را دوباره متهم ساخت که «برای تولید بمب اتمی می کوشد.»

شیمون پرز، رییس جمهوری اسراییل، روز سه شنبه در سخنانی از کشورهای جهان خواست تا با برپایی جبهه واحدی، از اتمی شدن جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.


شیمون پرز با متهم کردن ایران به اینکه «برای تولید بمب اتمی می کوشد» گفت: ایران با این اقدام نه تنها اسراییل، که منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را به خطر می اندازد.


رییس جمهوری اسراییل از دیروز دیدارهای خود را از شهرها و شهرک های شمال اسراییل به مناسبت نخستین سالگرد جنگ تابستان گذشته با گروه حزب الله آغاز کرده و روز سه شنبه از چند دهکده عرب نشین نیز دیدن کرد و با اهالی آنها سخن گفت.


شیمون پرز در جریان دیدار خود از شمال، به سخنان آقای احمدی نژاد در مورد برنامه های اتمی و انهدام اسراییل نیز پاسخ گفت و رییس جمهوری اسلامی ایران را «یک جوک باور نکردنی» لقب داد.


آقای پرز در مورد محمود احمدی نژاد گفت: او ادعا می کند که یک فرد مومن و مذهبی است. ولی من احساس می کنم که او بیش از آن که خدای آسمانی را بپرستد، در برابر بمب اتمی سجده می کند.


من باور دارم که اگر دنیا جبهه واحدی را علیه اتمی شدن ایران برپا سازد، آن کشور بالاخره برنامه های هسته ای خود را کنار خواهد گذاشت.
رییس جمهوری اسراییل

شیمون پرز که خود بنیانگذار صنعت اتمی در اسراییل محسوب می شود در مصاحبه ای نیز که در روزهای اخیردر روزنامه فرانسوی « فیگارو » چاپ پاریس انتشار یافت، گفت: من باور دارم که اگر دنیا جبهه واحدی را علیه اتمی شدن ایران برپا سازد، آن کشور بالاخره برنامه های هسته ای خود را کنار خواهد گذاشت.



آقای پرز در مصاحبه ای نیز با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، مسایل اتمی ایران را مورد بحث قرار داد و این دیدگاه را مطرح ساخت که «در مرحله کنونی، شایسته نیست که دنیا نیروی نظامی علیه برنامه های اتمی ایران به کار اندازد»، زیرا از دیدگاه وی «هنوز احتمال خوبی وجود دارد که بتوان از طریق تماس های دیپلماتیک، ایران را از برنامه های اتمی منصرف ساخت.»


وی تحریم های اقتصادی را نیز «بسیار سودمند» دانست، ولی گفت: اگر همه این تلاش ها کارساز نیافتد، یک جبهه متحد جهانی باید خط قرمزی را تعیین کند و نگذارد که حکومت ایران از آن بگذرد.


شیمون پرز گفت: بسیار اشتباه خواهد بود اگر اسراییل بخواهد خود این خط قرمز را تعیین کند.


بحران هسته ای ایران در هفته های اخیر بارها از جانب مقامات اسراییلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.


نخست وزیراسراییل و تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه این کشور گفته اند که «انتظار دارند کشورهای جهان با تلاش مشترک، جلوی اتمی شدن ایران را بگیرند.»


«دنیا تهدید های حزب الله را جدی بگیرد»


شیمون پرز در مورد سخنان شیخ حسن نصرالله که اخیرا اعلام کرده بود که نقشه صلح آمریکا برای خاورمیانه را با شکست مواجه می کند نیز ابراز نظر کرد.


نصرالله باید بداند که بزرگترین و مهمترین دستاوردها را می توان از راه مسالمت آمیز و در کنار میز مذاکره به دست آورد.
شیمون پرز

رییس جمهوری اسراییل توصیه کرد که اسراییل و دنیا سخنان و تهدیدهای شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را جدی بگیرند.


وی در عین حال، آقای نصرالله را مورد حملات لفظی قرار داد و گفت:« او در جنگ تابستان گذشته چه دستاوردی داشت؟ آیا جز آنکه خانه ها خراب شد و مردمان کشته شدند و یا زخمی گردیدند؟»


رییس جمهوری اسراییل گفت: نصرالله باید بداند که بزرگترین و مهمترین دستاوردها را می توان از راه مسالمت آمیز و در کنار میز مذاکره به دست آورد.


قرار است وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه وارد اسراییل شود که بی تردید، یکی از موضوع های مورد بحث او با مقامات اسراییل، طرح های هسته ای ایران خواهد بود.


XS
SM
MD
LG