لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

احمدی‌نژاد معترضین را به تماشاگران فوتبال تشبیه کرد


محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه.
محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه.
محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی روز يکشنبه با اعلام اين که «آزادی در ايران در حد مطلق» است در مورد معترضين به نتايج انتخابات گفت که «در يک مسابقه برخی پس از باخت عصبانی می‌شوند و نيروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند. اين مسائل مشکل نيست.»

احمدی‌نژاد در پاسخ به کريستين امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان، که پرسيد شب گذشته گفتيد رئيس‌جمهور همه‌ ايرانيانيد، پس وضعيت‌تان نسبت به ساير رقبا چگونه است و چرا برخی از اصلاح‌طلبان دستگير شده‌اند؟ پاسخ داد که «در يک مسابقه برخی پس از باخت عصبانی می‌شوند و نيروی انتظامی با آنها برخورد می‌کند، حتی ممکن است از چراغ قرمز نيز عبور کنند و پليس آنان را جريمه کند. اين مسائل مشکل نيست.»

خبرنگار هفته‌نامه انگليسی اکونوميست پيش از مطرح کردن سئوالش از محمود احمدی‌نژاد گفت: شما در مورد آزادی صحبت می‌کنيد در حالی که بسياری از روزنامه‌ها بسته شده است، ما می‌بينيم که پليس شما چگونه با مردم رفتار می‌کند، مردمی که در انتخابات شرکت کردند چرا اصلا ارقام شما را باور ندارند و شمارش آرا کاملا اعلام نشده است.

وی سپس پرسيد: «آيا به نظر شما اين زيانی به مشروعيت دولت نيست و عليه مشروعيت نظام نخواهد بود؟»

محمود احمدی‌نژاد پاسخ داد: «در کشوری که ۸۵ درصد مردم در انتخابات مشارکت می‌کنند و بيش از ۶۲ درصد به يک نفر رای می‌دهند و در کشوری که همه در منافع ملی متحد و منسجم هستند و همه‌ ارکان کشور بر اساس رای مردم شکل می‌گيرد، صحبت از مشروعيت نابجاست.»

وی افزود: «شما از کجا فهميديد که مردم آرا را قبول ندارند؟ آيا با ۴۰ ميليون نفر تماس داشتيد؟ شما چند نفر را که خودتان دوست داريد می‌بينيد و اشتباه شما همين است. همين گزارش‌ها را هم به کشورها و دولت‌هاي‌تان می‌دهيد و آنها را هم به اشتباه می‌اندازيد. اگر می‌خواهيد مردم تهران را ببينيد چند ساعت ديگر به ميدان ولی‌عصر بياييد و يا بايد چند روز قبل جلوی دانشگاه شريف می‌آمديد تا مردم را می‌ديديد.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: «افرادی که به خيابان آمدند حتی به اندازه‌ شرکت‌کنندگان در يک صندوق اخذ رای هم نبودند. ما صندوق‌هايی داشتيم که پنج هزار نفر در آن رای دادند. دو، سه هزار نفر که می‌آيند مانند تماشاچی‌های مسابقه‌ فوتبال هستند. به نظرم بايد نگاه‌تان را عوض کنيد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنيد.»

«در دمکراسی لیبرال دروغ گفتن عادی است»

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در تجمع روز يکشنبه در جشن پيروزيش در ولي‌عصر اعلام کرد که در دمکراسی ليبرال مردم و ارزش‌ها جايی ندارند.

وی افزود که در نظام‌های دموکراسی ليبرال ارزش‌های اخلاقی معنايی ندارد و دروغ گفتن و تقلب امری عادی است.

محمود احمدی‌نژاد در حالی که هوادارانش شعارهايی بر ضد موسوی سر داده بودند اعتراض به نتايج انتخابات را بی‌اساس خواند.
وی گفت لايحه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواهد برد تا مسئولين کشور دارايی‌های خود را اعلام کنند. آقای احمدی‌نژاد همچنين گفت که در مقابل مفاسد اقتصادی خواهد ايستاد.

محمود احمدی‌نژاد در حالی که هوادارانش شعارهايی بر ضد موسوی سر داده بودند اعتراض به نتايج انتخابات را بی‌اساس خواند.

اعتراض‌ها پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران روز شنبه اعلام کرد محمود احمدی‌نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری است.

اعلام اين نتايج با واکنش شديد ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس، روبه‌رو شده است که آن را «شعبده‌بازی دست‌اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG