لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

مهلت ۷۲ ساعته نخست وزیر عراق به شبه نظامیان شیعه


نیروهای سپاه مهدی در بصره.( عکس: AFP)
نیروهای سپاه مهدی در بصره.( عکس: AFP)

نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز چهارشنبه اعلام کرد که شبه نظاميان شيعه در بصره، ۷۲ ساعت فرصت دارند تا سلاح خود را بر زمين گذاشته و خود را تسليم نيروهای دولتی کنند.


وی همچنين از شبه نظاميان خواسته که تعهد کتبی دهند تا هرگز چنين عملی را تکرار نمی کنند. نخست وزير عراق شبه نظاميان را تهديد کرد که در غير اين صورت، آنها به شدت مجازات خواهند شد.


وی توضيح بيشتری در مورد چگونگی اين مجازات ها نداد. نيروهای دولتی از روز سه شنبه، عمليات نظامی عليه شبه نظاميان سپاه بدر مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، را در بصره آغاز کرده اند.


کريم الزيدی، سخنگوی ارتش عراق، روز چهارشنبه اعلام کرد که دست کم ۴۰ نفر در اين درگيری ها کشته و ۲۰۰ نفر ديگر زخمی شده اند.


سخنگوی ارتش عراق توضيح نداد که چند نفر از کشته شدگان و يا مجروحين، نظامی و يا غير نظامی هستند.


نوری المالکی مستقيما بر عمليات نظامی در بصره نظارت دارد و دولت عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های جناح های مختلف شيعه در بصره اعلام کرده است.

نوری المالکی مستقيما بر عمليات نظامی در بصره نظارت دارد و دولت عراق هدف اين عمليات را پايان دادن به درگيری های جناح های مختلف شيعه در بصره اعلام کرده است. در همين حال دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، اقدام نوری المالکی را در مقابله با شبه نظامیان، «عملی شجاعانه» خواند.


مقامات آمريکايی و عراقی معتقدند که برخی از جناح های سپاه مهدی مقتدی صدر با ايران رابطه بسيار نزديکی دارند و تهران اسلحه و پول در اختيار آنها قرار می دهد.


ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را ايجاد ثبات در عراق خوانده است. رويارويی نيروهای دولتی با شبه نظاميان سپاه مهدی آزمايش مهمی برای دولت عراق است تا نشان دهد تا چه اندازه توانايی برخورد با شبه نظاميان شيعه را دارد.


روز سه شنبه، شبه نظاميان سپاه مهدی، برای نخستين بار پس از گذشت بيش از شش ماه، در خيابان های بصره ظاهر شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هواداران مقتدی صدر در واکنش به عمليات بصره، در بغداد و شهرهای ديگر به نيروهای آمريکايی و عراقی حمله کرده اند.


در همین حال، يک سرباز آمريکايی نيز در بغداد کشته شده است ولی ارتش آمريکا نگفته است که آيا این سرباز در درگيری با شبه نظاميان شيعه کشته شده است يا نه.


مقامات آمريکايی در بغداد اعلام کردند که نيروهای اين کشور همراه با نيروهای دولتی عراق به شدت با شبه نظاميان سپاه مهدی در شهرک صدر درگير شده اند.


ژنرال اد کاردون از مقامات نظامی آمريکا در عراق گفت وضعيت در جنوب بغداد «بسيار پيچيده» است.


وزارت کشور عراق نیز، روز چهارشنبه اعلام کرد که در درگيری های دو روز گذشته در شهرک صدر، دست کم ۱۵ کشته و ۱۰۰ نفر ديگر نيز زخمی شده اند.


XS
SM
MD
LG