لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

بوتو: دمکراسی را سر لوحه کار خود قرار می دهم


بوتو:«آرزوی من هم اين است تا بتوانم آينده بهتری برای مردم پاکستان بوجود بياورم.»
بوتو:«آرزوی من هم اين است تا بتوانم آينده بهتری برای مردم پاکستان بوجود بياورم.»

بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان، که قرار است روز پنج شنبه، ۱۸ اکتبر به کشورش برگردد، روز سه شنبه، در يک کنفرانس مطبوعاتی در هتل المروج روتانای دبی شرکت کرد تا برنامه هايش را اعلام کند.


وی در پاسخ به اين سوال خبرنگار راديو فردا که « نقش شما در آينده پاکستان چه خواهد بود و آيا ممکن است که پرواز فردا صبح شما به تاخير بيفتد»، گفت: من در نقش رهبری مردمی ظاهر خواهم شد و چيزی مهمتر از اين برای من وجود ندارد. من هشت سال در تبعيد بوده ام و هميشه گفته ام که در نهايت به مملکتم باز خواهم گشت اما هيچگاه زمان مشخصی را تعيين نکردم، ولی چون به هموطنانم قول داده ام، فردا حتما به پاکستان خواهم رفت.»


واکنش بی نظیر بوتو به درخواست هایی بود که دولت پاکستان از وی برای به تعویق انداختن سفر خود به این کشور در روز پنج شنبه کرده بود.


خانم بوتو که به همراه دو دختر و همسرش به اين کنفرانس آمده بود گفت: « امروز صبح به من اطلاع دادند که بيش از يک ميليون نفر از هموطنانم تا فردا به کراچی می آيند تا بمن خوش آمد گویی کنند و می دانم که آنها در آرزوی دموکراسی، کار و تحصيلات هستند.»


خانم بوتو مخالفت خود را با هر گونه خشونت اعلام کرد و گفت که «از سال ۱۹۹۶ و با کشته شدن برادرم مرتضی، دموکراسی در پاکستان کشته شد و اکنون پس از يازده سال من بازمي گردم تا دموکراسی را دوباره زنده کنم، حق حاکميت مردم را جايگزين استثمار نمايم و صلح را جايگزين خشونت.»


وی افزود:«آرزوی من هم اين است تا بتوانم آينده بهتری برای مردم پاکستان به وجود بياورم.»


بوتو:اکنون پس از يازده سال من بازميگردم تا دموکراسی را دوباره زنده کنم ، حق حاکميت مردم را جايگزين استثمار نمايم و صلح را جايگزين خشونت.

خانم بوتو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسيد در مقابل تهديدات حمله انتحاری طالبان چه راهکاری را انديشيده ايد گفت: «گمان نمی کنم که مسلمانان واقعی در پی کشتن و ترور ديگران به ویژه خانم ها باشند، چرا که اين موضوع بر خلاف تعاليم اسلام است و فکر می کنم که تهديدات اخير را افرادی انجام داده اند که نمی خواهند مردم به استقبال من بيايند. اما فردا خواهيد ديد که مردم پاکستان شجاع تر از آن هستند که از چنين تهديداتی بترسند.»


نخست وزیر سابق پاکستان افزود:«ما بايد ياد بگيريم که مشکلات مان را با گفت وگو و به آرامی حل کنيم و به نظر يکديگر احترام بگذاريم و دموکراسی را سرلوحه کار خود قرار دهيم . هدف اصلی من هم اين است که دموکراسی را به پاکستان ببرم ولی نه با جنگ و خشونت ، بلکه با صلح و آرامش.»


بی نظير بوتو به دو زبان انگليسی و اردو به سوالات خبرنگاران پاکستانی و غير پاکستانی پاسخ می داد.


در پایان خبرنگاری پاکستانی از بی نظير بوتو پرسيد که «آیا بازگشت شما از تبعيد شباهت زيادی به بازگشت آيت الله خمينی در سال ۵۷ به ايران دارد. آيا شما هم به انقلاب و دگرگونی کلی در ساختار فعلی کشور می انديشید؟»


بوتو از پاسخ به اين سوال سرباز زد وبا گفتن اين جمله با خبرنگاران خداحافظی کرد:« حل معضل بيکاری در پاکستان در صدر اولويت های کاری من قرار دارد.»


دشمنان دیروز، متحدان امروز


بی نظیر بوتو قرار است که روز پنج شنبه از تبعید به پاکستان بازگردد تا مبارزه انتخاباتی خود را برای انتخابات مجلس پاکستان در ژانویه سال ۲۰۰۸ آغاز کند.


پرويز مشرف، ریيس جمهوری پاکستان، اوایل ماه اکتبر سندی با عنوان« فرمان آشتی » امضاء کرد که راه را برای تقسيم قدرت با بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين، هموار می کند.


بر پايه اين توافق، همه سياستمدارانی که بين سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۹ در پاکستان فعال بوده اند، به جز نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستانمشمول عفو شده اند.


به اين ترتيب، خانم بوتو که هشت سال پيش در رويارويی با اتهام فساد مالی، ناگزير شد کشور را ترک کند، از اتهامات وارده مبرا می شود.


پرویز مشرف و بی نظیر بوتو، روز چهارشنبه ۲۹ اوت، بر سر تقسیم قدرت به توافق رسیدند.


بی نظیر بوتو و دیگر مخالفان دولت پاکستان خواستار آن هستند که پرویز مشرف، که فرماندهی کل ارتش این کشوررا نیزعهده دار است، تا پایان سال ۲۰۰۷ از این سمت کناره گیری کند.


به گفته صاحبنظران سیاسی احتمال می رود که پرویز مشرف و بی نظیر بوتو ائتلافی لیبرال و هوادار غرب در پاکستان تشکیل دهند.


XS
SM
MD
LG