لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

برادر هیوا بوتیمار: اتهامات واهی است


هادی بوتیمار به رادیو فردا می گوید که وی و برادرش هیوا بوتیمار که همراه با عدنان حسن پور محکوم به اعدام شده است، عضو پژاک نیستند.
هادی بوتیمار به رادیو فردا می گوید که وی و برادرش هیوا بوتیمار که همراه با عدنان حسن پور محکوم به اعدام شده است، عضو پژاک نیستند.

هادی بوتيمار برادر هيوا بوتیمار به رادیو فردا می گوید که عضو گروه پژاک نیست و اتهامات وارده شده از سوی جمهوری اسلامی واهی است.


بر اساس اتهامات وارد شده از سوی جمهوری اسلامی، هادی بوتیمار قصد داشته مهمات را از هيوا تحويل بگيرد. وی همچنین متهم به عضويت در گروه پژاک شده است.


هادی بوتیمار می گوید که هيچ ارتباطی با اين گروه ندارد. گروه پژاک، شعبه ای از حزب کارگران کردستان، «پ.کا.کا» است که با جمهوری اسلامی ایران مخالف است. این گروه از سوی آمريکا، اتحاديه اروپا، ترکيه و ايران گروهی تروريستی شناخته می شود.


صدور حکم اعدام برای دو شهروند مريوانی با نام های هيوا بوتيمار و عدنان حسن پور، يکی از مسائلی است که اخيرا در کانون توجهات حقوق بشری قرار گرفته است.


اگرچه هر دو اين متهمين خبرنگار بوده اند، اما بر اساس اظهارات وکيل مدافع پرونده، اتهامی که منجر به صدور حکم اعدام برای آنها شده ربطی به فعاليت های مطبوعاتی شان ندارد.

بزرگ ترين اتهام آقای حسن پور، برداشتن مختصات مناطق نظامی، و اتهام آقای بوتيمار، تلاش برای انتقال مهمات به برادرش است؛ اتهاماتی که از سوی متهمين و نزديکانشان رد می شود.

در حالی که اين دو محکوم به مرگ، از حدود ۵۰ روز پيش در اعتراض به حکم صادرشده در اعتصاب غذا به سر می برند، برادر هيوا بوتيمار نيز که در لندن به سر می برد، دست به اعتصاب غذای نمادين زده است.

هادی بوتيمار در گفت و گويی با راديو فردا در مورد وضعیت برادرش و اتهامات وارد شده از سوی جمهوری اسلامی توضیح می دهد.


خانواده شما آخرين بار چه زمانی موفق به ديدار با آقای بوتيمار شده اند؟

شنبه گذشته بود که فقط خانم برادرم موفق به ديدار با هيوا شد.

وضعيت آقای بوتيمار چطور بود؟

وضعيتشان خيلی وخيم بود. در کل مدت ملاقات هم وزارت اطلاعات از آنها فيلمبرداری می کرد.
خانم برادرم می گويد که پوست هيوا سياه شده بود، وزن کم کرده، فقط پوست و استخوانش باقی مانده است. الان ديگر نزديک ۵۰ روز است که در اعتصاب غذا هستند. در اين مدت فقط آب نوشيده اند. شنبه گذشته گفته بودند که آب را هم قطع می کنند چون که از شرايط موجود به شدت ناراضی اند؛ نمی توانند به راحتی با خانواده هايشان تماس داشته باشند، با وکلايشان هم همينطور.


اين خيلی ناعادلانه است. هيوا و عدنان قرار بود با وثيقه آزاد شوند، اما آنها (مسئولين قضايی) به وعده خود عمل نکردند.

آقای بوتيمار شما در حال حاضر در اعتصاب غذا هستيد، دليل اعتصاب غذايتان چيست؟

ما قبلأ از حکم اعدام عدنان و هيوا نگران بوديم، اما حالا بيش از آن نگرانيم که آنها در اعتصاب غذا و به مرگ تدريجی جانشان را از دست بدهند. به همين دليل ما در مقابل مقر سازمان عفو بين الملل در لندن دست به اعتصاب غذا زده ايم در اعتراض به حکم صادر شده، و برای ترغيب هيوا و عدنان به پايان اعتصاب غذايشان.

از کی در اعتصاب غذا هستيد؟

از ۲۸ اوت (ششم شهريور).

چند نفر هستيد؟

پنج نفر هستيم که در مقابل سازمان عفو بين الملل چادر زده ایم.

چه کسانی شرکت دارند در اين اعتصاب غذا؟

من، همسرم، دو فرزندم، و يکی از دوستان هيوا به اسم حکيم فلاحی.

فرزندانتان چند ساله اند؟

۹ساله و ۱۲ ساله.

فکر نمی کنيد برايی کودکان ۹ و ۱۲ ساله تان مشکلی پيش بيايد به خاطر اعتصاب غذا؟

نه، بچه ها به صورت نمادين اينجا هستند. يعنی فقط ما را در تحصن همراهی می کنند، نه در اعتصاب غذا.

آقای بوتيمار، شما همان برادر هيوا هستيد که بر اساس اتهامات وارد شده، قرار بوده از او اسلحه دريافت کند؛ درست است؟

بله، يکی از اتهامات هيوا داشتن تماس تلفنی با من است. گفته اند که ما می خواستيم از طريق اين تماس ها براندازی کنيم.

اما در اتهامات و همچنين اعترافات، قيد شده است که قرار بوده هيوا بوتيمار ۶۵۰ فشنگ کلاشنيکف و ۵۷ گلوله آر پی جی را به شما منتقل کند.

اين ها اعترافات و اتهامات واهی است، هيچ چيزی از هيوا نگرفته اند. تمام اين ها به پرونده او اضافه شده و حقيقت ندارد.


من هيچگاه فعاليت نظامی نداشتم؛ فعال سياسی بوده ام. فعالين سياسی من را می شناسند. هيوا هم همچنين؛ او از بنيانگذاران و فعالين انجمن محيط زيستی سبز چيا در شهر مريوان بوده است. مدارکش هم در اختيار دارم و می توانم برايتان بفرستم که ايشان هم گزارشگر انجمن سبز بوده و هم عضو هيات موسس آن.


هيوا گذشته از اين کار و کاسبی شخصی خودش را هم داشته است. کسی که اين کارها را داشته باشد، و مسئول نگهداری از مادر و پدرش هم باشد، ديگر فرصت فعاليت های نظامی و اتهاماتی که به او زده اند را نخواهد داشت.


من هم هيچگاه اعتقاد به فعاليت مسلحانه نداشته ام. من عضو هيچ گروه و حزب سياسی نيستم.


شما قبلأ وابسته به کدام حزب بوديد و به خاطر وابستگی به کدام حزب ايران را ترک کرديد و به بريتانيا پناهنده شديد؟

من به خاطر فعاليت های سياسی و اجتماعی که داشتم ناچار به ترک ايران شدم؛ کارهای خبرنگاری که با تلويزيون های کرد زبان می کردم..

يعنی هيچگاه در هيچ حزبی عضو نبوده ايد؟

من هيچگاه در هيچ حزبی عضويت نداشته ام. اتهام عضويت به من زده اند ولی من هيچوقت عضو نبوده ام. هيچ حزبی اعم از کرد و غير کرد نمی توانند چنين ادعايی کنند. من فعالی مستقل بودم ...

اتهام عضويت در چه گروهی را به شما زده اند؟

پژاک. ولی خوب پژاک هم حزبی است که وقتی من در انگليس بودم تاسيس شده است. چطور می شود در حزبی عضويت داشته باشم که در زمان تاسيسش آنجا نبوده ام و حضور فيزيکی نداشته ام.

شما از کی در بريتانيا هستيد؟

من از سال ۲۰۰۳ در انگليس زندگی می کنم. فکر کنم پژاک در سال ۲۰۰۴ تاسيس شده است. دقيق نمی دانم کی تاسیس شده ولی به هر حال وقتی تاسيس شد، من اينجا بودم.


XS
SM
MD
LG