لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

بوش: خروج آمریکا از عراق، ایران را گستاخ می کند


رییس جمهوری آمریکا می گوید که موفقيت های بدست آمده در عراق قابل انکار نيست.(عکس:EPA)
رییس جمهوری آمریکا می گوید که موفقيت های بدست آمده در عراق قابل انکار نيست.(عکس:EPA)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی که متن آن یک روز زودتر منتشر شد، گفت: عقب نشينی آمريکا از عراق در مقطع کنونی، موجب گستاخی ايران می شود.


این اظهار نظر رييس جمهوری آمريکا در متن سخنرانی وی گنجانده شده است که قرار است روز چهارشنبه در پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، و در پنجمین سالگرد حمله به عراق ایراد شود. بخشی از سخنرانی آقای بوش، سه شنبه شب به وقت واشينگتن، در اختيار خبرگزاری ها قرار گرفت.


در سخنان آقای بوش آمده است که هر گونه عقب نشينی از عراق موجب می شود که ايران گستاخ تر شده و مصمم تر در پی دستيابی به سلاح های کشتار دسته جمعی شود.


واشينگتن بارها ايران را متهم کرده که در پی ساخت بمب اتمی است. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز دانسته است.


رييس جمهوری آمريکا می گويد:« خروج نيروهای آمريکايی موجب می شود که تهران سلطه خود را در منطقه گسترش دهد.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين معتقد است که خروج نيروهای آمريکا از عراق موجب می شود که منابع مالی در اختيار گروه القاعده قرار گيرد و اين گروه به سلاح های کشتار دسته جمعی دست يابد.


  • «خروج نيروهای آمريکايی موجب می شود که تهران سلطه خود را در منطقه گسترش دهد.»
جرج بوش

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای بوش می گويد که در عراق برای اولين بار تعداد زيادی از مردم عرب عليه اين گروه و ايدئولوژی تروريستی آن به مبارزه بر خاستند.


رييس جمهوری آمريکا می گويد:« موفقيت های بدست آمده در عراق قابل انکار نيست. منتقدين جنگ اعتبار خود را که می گفتند آمريکا در حال باختن جنگ در عراق است از دست داده اند و هم اکنون می گويند اين جنگ بسيار پر هزينه است.»


جرج بوش می گويد:« هيچکس انکار نمی کند که هزينه جانی و مالی اين جنگ بالا است ولی اين هزينه ها لازم است زمانی که ما پيروزی دشمنانمان را در عراق در نظر بگيريم.»


دست کم ۳۹۰۰ سرباز آمريکايی، در پنج سال گذشته، در عراق کشته شدند و حدود ۵۰۰ ميليارد دلار، هزينه اين جنگ شده است. بسياری معتقدند که هزينه مالی ادامه جنگ عراق بسيار سنگين تر از اين خواهد بود.


دمکرات های آمريکا نظری بر خلاف آقای بوش در مورد حمله و جنگ به عراق دارند. جان دينگل يکی از نمايندگان حزب دمکرات در مجلس نمايندگان گفت:« ما بايد به خاطر بياوريم که چگونه اين وضعيت پيش آمد و چگونه بايد تلاش کنيم تا به بهترين صورت ممکن از آن خلاص شويم.»


وی افزود اين عراقی ها هستند که می توانند به جنگ فرقه ای در عراق پايان دهند، قدرت سياسی را تقسيم کنند و دولت با ثباتی ايجاد کنند که نيازهای مردم عراق را تامين کند.


آمريکا هم اکنون ۱۵۸ هزار سرباز در عراق دارد و جرج بوش تاکنون درخواست دمکرات های کنگره را برای کاهش شديد نيروهای آمريکايی در عراق رد کرده است.


XS
SM
MD
LG