لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

مخالفت بوش با زندانی شدن دستیار سابق «چنی»


تخفیف حکم مجازات دستیار سابق معاون رییس جمهوری خشم دمکرات ها را برانگیخته است.
تخفیف حکم مجازات دستیار سابق معاون رییس جمهوری خشم دمکرات ها را برانگیخته است.

تصمیم جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در روز دوشنبه برای تخفیف حکم مجازات لوئیس لیبی، دستیار سابق معاون رییس جمهوری، خشم دمکرات ها را برانگیخت.


لوئیس لیبی، به جرم اظهاراتی که «کذب» توصیف شده و «ایجاد مانع در مسیر تحقیقات مربوط به افشای نام یک مامور سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا» به زندان و پرداخت جریمه محکوم شده بود.


تصميم رييس جمهوری آمريکا ساعاتی پس از آن اعلام شد که، يک دادگاه تجديد نظر در آمريکا روز دوشنبه با به تعويق افتادن اجرای حکم ۳۰ ماه زندان برای آقای ليبی مخالفت کرد.


رییس جمهوری آمریکا گفت که وی به تصمیم دادگاه احترام می گذارد ولی فکر می کند در صدور حکم ۳۰ ماه زندان برای آقای لیبی زیاده روی شده و این قسمت مجازات لغو می شود.


لويس ليبی، همچنان بايد غرامتی معادل ۲۵۰ هزاردلار پرداخت کند و دو سال هم تحت نظر باشد.


از نیجر تا عراق


در حالی که افشای نام ماموران سیا در آمريکا جرم تلقی می شود و قابل پيگرد قانونی است، در آغاز جنگ عراق نام والری پلیم، از ماموران سابق این سازمان، در نشریات چاپ شد.


بازرسان اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، تحقیقات خود را برای شناسایی عامل یا عاملان این اقدام آغاز کردند و لوئیس لیبی نیز از جمله کسانی بود که مورد سئوال قرار گرفت.


آقای لیبی در ماه مارس به خاطر مخفی نگه داشتن هويت فردی که نام خانم پليم را افشا کرده بود مجرم شناخته شد و قاضی دادگاه در روز پنجم ژوئن مجازات او را تعیین کرد.


بسیاری افشای نام این مامور سیا را انتقام برخی از مقامات کاخ سفید از شوهر دیپلمات وی می دانند.


در زمانی که آمریکا خود را برای حمله به عراق آماده می کرد، جوزف ویلسون، شوهر خانم پلیم برخی از ادعاهای آمریکا برای حمله به عراق از جمله خرید اورانیم از نیجر توسط دولت بعث عراق را زیر سوال برد. وی نقطه نظرات خود را در نشریات آمریکا منتشر کرد.


شادی محافظه کاران و خشم دمکرات ها


به گزارش آسوشیتد پرس، محافظه کاران آمریکایی از تصمیم جرج بوش در مورد لوئیس لیبی بر خلاف دمکرات ها بسیار خشنود هستند.


هیلاری کلینتون: که یکبار دیگر دولت آمریکا نشان داد که خود را بالاتر از قانون می داند.

کاندیداهای جمهوریخواه دیگر با این سوال روبرو نخواهند شد که در صورت پیروزی در انتخابات در مورد لوئیس لیبی چه تصمیمی خواهند گرفت.


ویلیام کریستول یکی از چهره های معروف و بانفوذ نو محافظه کار و سردبیر مجله ویکلی استاندارد بارها از جرج بوش خواسته بود که رییس جمهوری آمریکا از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و آقای لیبی را که همیشه در خدمت کاخ سفید بوده مورد عفو قرار دهد.


هری رید، سناتور دمکرات و رهبر اکثریت سنا در مورد بخشش حکم زندان لوئیس لیبی گفت که «حتی ذره ای از عدالت هم اجرا نشده است.»


نانسی پلوسی، رهبر مجلس نمایندگان آمریکا نیز اظهار داشت که «تصمیم جرج بوش خیانت به اعتماد مردم آمریکا است.»


اگرچه رییس جمهوری آمریکا از اختیارات قانونی خود برای تخفیف حکم لوئیس لیبی استفاده کرده، ولی هیلاری کلینتون، سناتور آمریکایی و از امیدهای ریاست جمهوری حزب دمکرات گفته است که «یک بار دیگر دولت آمریکا نشان داد که خود را بالاتر از قانون می داند.»


طبق یک نظر سنجی که بدنبال اقدام جرج بوش صورت گرفت، فقط ۲۱ درصد از آمریکایی ها با این تصمیم موافق بودند. در میان جمهوریخواهان نیز فقط ۳۶ درصد از تصمیم رییس جمهوری پشتیبانی کردند.


XS
SM
MD
LG