لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

طوفان «فلیکس» به نیکاراگوئه و هندوراس رسید


طوفان فلیکس بسیاری از مردم منطقه را نگران کرده است.
طوفان فلیکس بسیاری از مردم منطقه را نگران کرده است.

طوفان سهمگین «فلیکس» با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، روز سه شنبه، چهارم سپتامبر، به کشورهای نیکاراگوئه و هندوراس رسید و هزاران توریست را مجبور کرد سواحل این دو کشور را تخلیه کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مانوئل زلایا، رییس جمهوری هندوراس، اعلام کرده که این طوفان می تواند موجب خسارات و تلفات زیادی در کشور شود.


طوفان فلیکس بسیاری از مردم منطقه را نگران کرده است و آنها را به یاد طوفان سهمگین «مینچ» در سال ۱۹۹۸ می اندازد که موجب کشته شدن بیش از نه هزار نفر و آوارگی دو میلیون نفر دیگر شد. کشور هندوراس بیشترین خسارت و تلفات را در جریان طوفان «مینچ» متحمل شد.



طوفان فلیکس بسیاری از مردم منطقه را نگران کرده است و آنها را به یاد طوفان سهمگین «مینچ» در سال ۱۹۹۸ می اندازد که موجب کشته شدن بیش از نه هزار نفر و آوارگی دو میلیون نفر دیگر شد.

طوفان «فلیکس» در مدت کوتاهی به شدت آن افزوده شد و سرعت آن از ۱۱۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسید.


مقامات دولتی از ۱۲ هزار نفر در دو کشور نیکاراگوئه و هندوراس خواسته اند که به پناهگاه ها بروند. صدها توریست از جزایر رواتان و گواناجا در هندوراس نیز بوسیله قایق و هواپیما تخلیه شده اند.


دانیل اورتگا، رییس جمهوری نیکاراگوئه، سفر خود به پاناما را ناتمام گذاشته و برای رهبری کمیته اضطراری به پایتخت بازگشته است.


کارلوس سکاراملا، نماینده «برنامه غذایی جهانی» در السالوادر می گوید: سازمان ملل غذای کافی برای ۱۰۰ هزار نفر به مدت پنج روز در اختیار دارد.


گزارش های رسیده حاکیست که مردم در شمال هندوراس برای ذخیره کردن مواد غذایی و بنزین به فروشگاه ها و پمپ بنزین ها هجوم آورده اند.


ترسا نولاسکو، معلم ۵۲ ساله هندوراسی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: ما نمی دانیم تا چند روز فروشگاه ها تعطیل خواهد بود.


وی افزود: ما به رادیو گوش می دهیم و دعا می کنیم تا فاجعه طوفان «مینچ» تکرار نشود.


نیکاراگوئه و هندوراس از فقیرترین کشورهای آمریکای مرکزی به شمار می روند و در معرض خطر طوفان های سهمگین قرار دارند.


هواشناسان می گویند که این طوفان روز چهارشنبه به سوی مکزیک و گواتمالا حرکت خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG